Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolum, Jeanette
dc.contributor.authorBjørn-Hansen, Elise
dc.date.accessioned2013-12-09T13:16:46Z
dc.date.available2013-12-09T13:16:46Z
dc.date.issued2013-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161480
dc.description.abstractTema for denne oppgaven har vært samskaping, med bakgrunn i at samskaping blir anvendt med stor suksess av utenlandske bedrifter, men oss kjent, enda ikke har fått fotfeste blant norske bedrifter. En ser imidlertid at noen norske bedrifter bruker elementer av samskaping i sitt innovasjonsarbeid - DNB, vår case-bedrift, blant dem. DNB har skilt seg ut som en bedrift med høyt fokus på innovasjon, og gjennom den relativt nye portalen DNB Labs åpnes det opp for samskaping med kunder og andre interessenter. Problemstillingen for oppgaven har vært: ”Hva hemmer og/eller fremmer bruken av samskaping i DNB?”. I tillegg har tre hypoteser blitt lagt til grunn i forskningen, for å komme frem til vår konklusjon. Studiet har brukt en kvalitativ og eksplorerende metode, grunnet mangelen på empiri om hva som hemmer og fremmer bruken av samskaping i norske bedrifter. For at datainnsamlingen skulle bli sammensatt og detaljert, ble det benyttet casedesign med mange variabler og få enheter, slik at vi kunne fange opp komplekse og interagerende årsakssammenhenger mellom samskaping og dens hemmere og fremmere. Resultatene i oppgaven bekrefter to av tre hypoteser. Kundeorientering og økt fokus på kundeverdi og kundeopplevelser kan vise seg å fremme bruken av samskaping i DNB. Videre hemmer maktstrukturer samt eierskap til produktkategorier og styringssystemer bruken av samskaping i DNB. Mangel på tilfredstillelse av kjernefaktorene for samskaping – deltakelse, åpenhet, ansvarsfølelse og involvering av hele organisasjonen, gjør at DNB ikke får realisert verdien av samskaping. Den mest sentrale faktoren i denne sammenheng er at kunder kommer for sent inn i innovasjonsprosessen, noe som gjør at en til stadighet baserer idéer og innovasjoner på en abstrakt kundeforståelse. I tillegg syntes det at DNB bør være mer åpne om interne prosesser og utfordringer ovenfor kunden, noe som vil kunne heve kvaliteten på innspillene kundene kommer med. Oppgaven konkluderer med at samskaping i DNB bærer preg av å være umodent. Samskapingsplattformen DNB Labs har i stor grad vært brukt til å bekrefte eller avkrefte idéer, fremfor faktisk å samskape med kundene. Det som hemmer bruken av samskaping i DNB, er lav grad av tverrfaglighet, målsetninger knyttet til salg og bunnlinjer, maktstrukturer og eierskap til produktkategorier og egne idéer, samt styringssystemer. Det som fremmer bruken av samskaping i DNB er den overordnede strategiske retningen og støtte fra toppledelsen, og at kunder har gitt tydelig uttrykk for at de ønsker å være involvert. Tilslutt kan økt kundeorientering fremme bruken av samskaping i DNB.no_NO
dc.subjectBAKno_NO
dc.subjectKIFno_NO
dc.subjectSamskapingno_NO
dc.titleHva hemmer og/eller fremmer bruken av samskaping i DNB?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel