Decision-making in innovation
Abstract
Bakgrunn for oppgaven bunner ut i en interesse for innovasjon og hvordan beslutninger rundt dette tas i bedrifter. Vi utforsker hvilke erfaringer næringslivsledere har med beslutningsprosesser når det gjelder å ta i bruk fakta og empiri, kontra intuisjon i innovasjonsprosesser. Systemer, strukturer, rammeverk og analyse er et veletablert fokus i beslutningsprosesser. Rollen til taus kunnskap, og intuitive beslutninger blir sett på som annenrangs. Med bakgrunn i teori utfordres dennes antagelsen og det kommer frem at intuisjonens rolle er undervurdert. Oppgaven drøfter beslutningsteori, innovasjon og prosesser rundt dette fra en organisatorisk kontekst til individnivå. Innovasjon er et substansielt uforutsigbart felt hvor det er umulig å predikere fremtiden og resultatet av beslutninger. Intuisjon angriper logikkens lover og innovasjon angriper den etablerte strukturen i markedet. Den kvalitative metoden som er brukt er et utforskende og beskrivende kvalitativt multippel kasus studie.