Innovasjon og arbeidsledighet i Spania
Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er den strukturelle arbeidsledighetskrisen i Spania som
har eskalert enormt siden finanskrisen. Det brukt relevant teori og empiri for å få oversikt
over strukturene og de bakenforliggende faktorene som har gjort at krisen har vedvart og
eskalert. Som følge av avgrensningen er fokuset i forskningen unge arbeidsledige med
utdanning i Spania. Videre belyses humankapital og sammenhengene mellom humankapital
og det spanske arbeidsmarkedet, kunnskapsøkonomien, entreprenørskap og innovasjon. Det
sosioøkonomiske klimaet og den påfølgende arbeidsledigheten blant unge med utdanning i
Spania er sett i lys av Schumpeters, (1911) teorier om entreprenørskap og innovasjon, og
hvordan entreprenøriell aktivitet kan ha positiv effekt på en økonomi i lavkonjunktur, som er
tilfellet for Spania.
Problemstillingen i oppgaven er som følger:Problemstillingen i oppgaven er som følger:
Kan et åpent innovasjonsnettverk som Induct Software og den underbyggende teorien ha
positiv effekt på entreprenøriell aktivitet og innovasjon blant unge arbeidsledige med
utdanning i Spania?
I andre del av de empiriske studiene er det redegjort for tradisjonelle og nye innovasjons
teorier., helt i fra Schumpeters(1911) innovasjonsteori til Chesbroughs, (2003) åpen
innovasjonsteori og Hafsgebrink & Schrolls, (2011) teori om innebygd innovasjon. Det
redegjøres det for Induct Softwares, (2013) åpne innovasjonsnettverk og hvordan dette åpne
innovasjonsnettverket svarer på mange av momentene som fremheves i de forskjellige
innovasjonsteoriene.Oppgavens drøfting tar for seg de strukturelle utfordringene Spanias unge arbeidsledige med
utdanning står ovenfor og om Inducts, (2013) åpne innovasjonsnettverk kan være en driver
for aktivisering ved å stimulere entreprenøriell aktivitet og innovasjon.
I konklusjonsavsnittet konkluderes det med at funn i denne oppgaven gir noen indikasjoner på
at, ja, et åpent innovasjonsnettverk kan ha begrenset, men positiv effekt på entreprenørskap
og innovasjon blant unge arbeidsledige med utdanning i Spania. Konklusjonen tas med
forbehold om at det vil være nødvendig med mer dyptgående forskning for å forsterke denne
eller komme til andre konklusjoner på problemstillingen med tanke på at Spania er midt i en
lavkonjunktur og at innovasjonsteorier utvikler seg i takt med, og gjerne litt etter, den globale
økonomien og Spanias sosioøkonomiske tilstand i dette tilfellet.