E-handel i Bogstadveien.
Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er våre egne erfaringer, vår bakgrunn og våre egne interesser. Vi ønsket å skrive en oppgave på grunnlag av et tema vi genuint ønsket å vite mer om selv, og valgte derfor kun ut ifra egne ønsker.
Vi valgte en fenomenologisk tilnærming med et intensivt design, da vi i utgangspunktet ikke hadde så mye bakgrunnsinformasjon, og begynte med en nokså uklar
problemstilling.
Problemstillingen har blitt forandret og skjerpet opptil flere ganger i løpet av arbeidet vårt.
Målet ved å bruke en fenomenologisk tilnærmelse er å få en dypere innsikt i informantenes forståelse for fenomenet e-handel (Johannessen m.fl 2010).
Innledningsvis ønsker vi å gi et teoretisk grunnlag for den videre oppbyggingen av
oppgaven.
Gjennom primær og sekundær data fremkommet av teori, dybde intervjuer og
fokusgrupper ønsker vi å få svar på:
Hvordan påvirker e-handel kundeforhold og salg for klesbutikkene i Bogstadveien?
For i størst mulig grad å kunne ende opp med valide og pålitelige data valgte vi å intervjue både de forbrukerne som handler i Bogstadveien, samt daglige ledere som driver disse butikkene. Vi endte opp med en fokusgruppe med 8 undersøkte som representerte forbrukerne, og dybdeintervjuer av 3 daglige butikkledere.
Ut i fra de resultater vi sitter igjen med, ønsker vi å vite noe mer om fremtids utsiktene til
e-handel, og hvordan fenomenet fungerer for butikkene beliggende i denne spesifikke handlegaten.
For å oppnå dette benyttet vi oss av teorien om en multi-kanal strategi. Denne teorien
kommer også til å forme konklusjonen på oppgaven i stor grad.