Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordby, Carine Kaurin
dc.date.accessioned2015-10-13T13:22:14Z
dc.date.available2015-10-13T13:22:14Z
dc.date.issued2015-10-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356110
dc.description.abstractSamfunnsansvar omhandler bedriftens aktiviteter som går ut på å oppfylle krav som er fastlagt i nasjonalt lovverk. Menneskerettigheter og menneskets ukrenkelighet framtrer som bedriftens lovpålagte og viktigste prioritering av hva samfunnsansvar angår (St.meld. nr. 10, 2008 - 2009). Bruk av alkohol har lange tradisjoner og er definitivt det mest utbredte rusmidlet i Norge (SIRUS). Alkohol er en vare som kan medføre skader og problemer for den som drikker, i tillegg til pårørende, arbeidslivet og samfunnet for øvrig. Alkoholpolitiske virkemidlene som brukes i Norge er derfor rettet mot befolkningen som helhet, og har et bredere mål enn å forhindre avhengighet gjennom å redusere alkoholforbruket i Norge, og det som folk til enhver tid måtte anse som problemer relatert til alkohol (Helsedirektoratet). Gjennom en litteraturstudie vil jeg avdekke Vinmonopolets pålagte samfunnsansvar i henhold til alkoholpolitiske restriksjoner og virkemidler, med forbrukeren i fokus. Miljø, ansatte og forhindring av salg til mindreårige er hva Vinmonopolet ivaretar som det sentrale fokuset av hva samfunnsansvar angår (Vinmonopolet). Hvorvidt fokuset, og dermed prioriteringen, ligger i henhold til Vinmonopolets faktiske samfunnsansvar , kan på flere måter ses på som motsigende i forhold til regjeringens retningslinjer. Samfunnsansvar har som formål å tilrettelegge for endringer til det beste for mennesket (St.meld. nr. 10, 2008 - 2009). Vurderingen ligger dermed i hvorvidt samfunnsproblem på størrelsesorden med alkohol er forenlig med samfunnsansvaret Vinmonopolet omfavner. Dette gjør det derfor interessant å se på hvilke samfunnsansvar Vinmonopolet ikke ivaretar, så vel som det de faktisk gjør. Samfunnsansvaret Vinmonopolet påtar seg prioriterer ikke å ivareta barn og andre skadelidende. I stedet omfavner Vinmonopolet andelen i samfunnet som i mindre grad enn overnevnte, har behov for beskyttelse i form av samfunnsansvar. Tvert i mot kan Vinmonopolet samfunnsansvar anses som salgsfremmende heller enn ivaretakende. Profilen Vinmonopolet representerer kan anses som formidlende av et budskap som virker forlokkende på forbrukere, heller enn advarende. Paradokset med kombinasjonen av et samfunnsproblem, som fører med seg enorme menneskelige lidelser, og et mangelfullt samfunnsansvar fra en bedrift som står for utsalg av varer som blant annet fører til nettopp dette, vil belyses gjennom ulike synsvinkler i denne oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleVinmonopolets håndtering av politisk delegert samfunnsansvarnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel