Medarbeiderdrevet innovasjon - Hvordan involverer DNV GL medarbeiderne sine i en innovasjonsprosess?
Abstract
Formålet med denne oppgaven er skape en bedre forståelse for hvordan DNV GL sitt innovasjonsprogram Step Change involverer sine medarbeidere i en innovasjonsprosess. Bakgrunnen for at vi valgte å fokusere på akkurat dette baserer seg på et utsagn vi leste under eksamen i kunnskapsledelse, hvor Fredrik Winther mener at de som lykkes med innovasjon i dag fokuserer på sine medarbeidere. Vi har basert vår problemstilling på Winthers påstånd og opparbeidet oss en forståelse om innovasjon i dag. Vi har derfor valgt å fordype oss i medarbeiderdrevet innovasjon.
Teorigrunnlaget for denne oppgaven vil vi starte med en begrepsavklaring av innovasjon og forhold som knytter seg til dette. Deretter tar vi for oss medarbeiderdrevet innovasjon som er vår hovedteori. Her fokuserer vi på kjennetegn, hvordan det fungerer og hvordan man legger tilrette for at medarbeiderdrevet innovasjon skal forekomme. Videre tar vi for oss en innovasjonsprosess av Tidd og Bessant. Dette er fordi vår underproblemstilling bygger på dette og vi ønsker derfor å se om modellen de har brukt i Step Change kan sammenliknes med Tidd og Bessant sin forenklede modell. Vi utførte intervjuer med deltakere og ledere i Step Change for å besvare vår casestudie. Intervjuene ga oss en dypere innsikt i hvordan Step Change legger til rette for hvordan medarbeiderdrevet innovasjon skal forekomme i deres innovasjonsprosess.
Avslutningsvis konkluderer vi med å besvare vår underproblemstilling, hvor vi kom frem til at Step Change modellen kan være et godt grunnlag eller utgangspunkt til å utvikle en innovasjonsprosess. Videre konkluderer vi vår hovedproblemstilling med at medarbeiderene i Step Change programmet hos DNV GL blir inkludert i en innovasjonsprosess, med støtte fra vår teori og respondentenes oppfatning.