Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØvald, Camilla Bakken
dc.contributor.authorBarman-Jenssen, Johanne
dc.contributor.authorChristiansen, Eline Moland
dc.contributor.authorBelsvik, Katrine
dc.date.accessioned2016-11-10T14:27:25Z
dc.date.available2016-11-10T14:27:25Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420510
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt for seg verdiskapning i norske delingsøkonomiske bedrifter. Hensikten har vært å avdekke hvilken sammenheng det er mellom verdiskapningen i delingsøkonomiske bedrifter og andre verdinettverk. Fordi delingsøkonomien er et såpass nytt økonomisk system, er det spennende å se om tidligere utviklet teori samsvarer med vår undersøkelse. Delingsøkonomien baserer seg på en forretningsmodell der privatpersoner deler underutnyttede ressurser med hverandre ved hjelp av en digital plattform som tilgjengeliggjør tjenesten på en sikker måte. I denne typen forretningsmodell er det to aktører som tjener penger - de som deler eller leier ut en ressurs og eierne av plattformen som tilrettelegger delingen. På denne måten skaper delingsøkonomien verdi på en unik måte. Utvalget i undersøkelsen består av ni informanter fra syv forskjellige bedrifter. Gjennom intervjuer med aktuelle aktører i delingsøkonomien har fokus vært å få en dypere forståelse av hvordan denne typen bedrifter skaper verdi. Funnene i denne kvalitative studien består av åtte faktorer som gjør seg gjeldende som drivere av verdi for samtlige bedrifter. Gjennom videre tolkning skilles det mellom de bærende verdidriverne og de verdidriverne som ikke blir absolutt avgjørende for å skape verdi. Ut fra dette blir det identifisert ut fire bærende drivere: skala, sammensetning av kundemasse, Word Of Mouth og økonomiske insentiver. De to førstnevnte er av deduktiv karakter og bekrefter en sterk sammenheng mellom verdiskapning i delingsøkonomiske bedrifter og andre verdinettverk. De to sistnevnte er induktivt utviklet med basis i våre empiriske data, og disse viser til at delingsøkonomien tilfører noen nye måter å skape verdi på. Konklusjonen i denne studien blir derfor at det er en sterk sammenheng mellom de viktigste verdidriverne i verdinettverksteorien og delingsøkonomiske bedrifter. De empiriske funnene i denne studien kan være et supplement til ny innsikt på dette området. Studien har begrensninger og er langt fra en komplett analyse, men anses å være et relevant bidrag til utviklingen av nye problemstillinger for videre forskning på delingsøkonomi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKreativitet, innovasjon og forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectNorske delingsøkonomiske bedrifternb_NO
dc.subjectIntervjunb_NO
dc.subjectDybdeintervjunb_NO
dc.subjectVerdiskapningnb_NO
dc.titleFra eie til leie - En kvalitativ studie av verdiskapning i delingsøkonomiske bedrifternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge