Kan ny teknologi erstatte forretningsreiser som et miljøetisk tiltak?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420709Utgivelsesdato
2016-11-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne undersøkelsen var å rette mer fokus på norske bedrifters
reisevirksomhet. Jeg ønsket å finne ut av hvilke behov bedrifter har for å reise, og om disse
reisene egentlig er nødvendig. Transportsektoren står for en stor del av Norges
klimagassutslipp, og derfor er det viktig å opptre bærekraftig i denne beslutningsprosessen. Er
reisevirksomheten underlagt en utdatert forretningsmodell, eller er behovet reelt? Hvorfor
brukes ikke digital kommunikasjon i større grad i det norske næringslivet? Hovedfokuset er
derfor hvorvidt disse reisene kan erstattes med digital kommunikasjon, og hvilket forhold
bedrifter har til miljøetisk ansvar.
Oppgavens struktur er basert på problemstillingen, og består av innledning, teoretisk
forankring, forskningsdesign og metodevalg, analyse og konklusjon. Jeg ønsket å finne svar
på følgende problemstilling:
”Kan ny teknologi erstatte tradisjonelle forretningsreiser som et miljøbevisst tiltak i norske
bedrifter?”
Problemstillingen styrte forskningsprosessen sammen med oppdagelsene jeg gjorde
underveis. Den veiledet meg gjennom valg av forskningsdesign og hvilken
datainnsamlingsmetode og analyse som egnet seg til dette formålet. Fordi det er snakk om et
sosialt fenomen er det brukt kvalitativ metode med et fenomenologisk forskningsdesign for å
belyse temaene. Jeg har tilegnet meg informasjon gjennom dybdeintervju med representanter
fra reisebyrå og videokonferansebransjen, samt en forbruker av videosystemet. Utover dette
arrangerte jeg en fokusgruppe for å ta opp det sosiale forholdet mennesker har til personlig
kontra digital kommunikasjon. Det viste seg at det er uenigheter rundt hva det vil si å være
sosial, da noen er mer komfortable med digital kommunikasjon enn andre av ulike årsaker.
Derimot var det bred enighet om at videokonferanser er en god substitutt for jobbrelaterte
reiser, men dette var hovedsakelig ikke av miljøetiske grunner. Det kan derfor blant annet
være ulike behov og preferanser relatert til kommunikasjon på arbeidsplassen i forhold til
personlig kommunikasjon. Disse funnene ledet meg inn mot et mulig svar på
problemstillingen, men det skulle vise seg å være mer komplisert enn først antatt.