Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Jonas Naim
dc.contributor.authorThollefsen, Simen
dc.contributor.authorLillehovde, Sindre Martin
dc.date.accessioned2016-11-14T08:43:53Z
dc.date.available2016-11-14T08:43:53Z
dc.date.issued2016-11-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420782
dc.description.abstractTema for denne bacheloroppgaven er å avdekke hvilke faktorer som er de mest avgjørende for beslutningene som tas hos den norske matvareprodusenten Mills DA. Selskapet jobber strategisk og trinnvis med innovasjon, og innovasjonsløpet deres er delt opp i tre faser som de kaller for “Jakte, lage og selge”. Fokuset i denne oppgaven er rettet mot jaktfasen. Oppgavens overordnende problemstilling er: Hva er de mest avgjørende faktorene under beslutningstaking i jaktfasen til Mills DA? For å gjøre studiet mer håndgripelig, har vi også valgt å stille tre forskningsspørsmål vi mener er viktige og aktuelle for å belyse problemstillingen. Som et resultat av dette har vi stilt følgende forskningsspørsmål: F1: Bygger beslutningene på følelser, rasjonalitet eller en kombinasjon av dem begge? F2: Påvirker ulike typer makt og maktbaser beslutningene som tas? F3: Påvirker realkapital, humankapital og finanskapital beslutningene som tas? Disse spørsmålene besvarte vi ved å gjennomføre et enkelt-casestudie med kvalitative intervjuer av personer med beslutningsmandat i Mills DA. Vi fant at det i stor grad er en strukturert beslutningsprosess hvor forbrukerbevis og rasjonalitet er viktig. Likevel fant vi at lidenskap og følelser ofte kan ha mer å si, dersom argumentasjonen er god. Grunnen til at følelser har mye å si, kan ligge i det faktum at jaktfasen ikke har en stor tilknytning til økonomisk risiko. I tillegg fant vi at makt kan ha en sterk påvirkning, og at rammeverkene legger føringer på hvordan beslutningene tas. Vi konkluderte med at rasjonalitet, følelser og makt har er avgjørende faktorer som påvirker beslutninger i jaktfasen hos Mills DA, mens kapital virker mindre avgjørende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectBeslutningstakingnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleBeslutningstaking i jaktfasen til Mills DA: Et casestudie av innovasjonsprosessen til Mills DAnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge