Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørseth, Terese
dc.contributor.authorVestlie, Synne Øynes
dc.contributor.authorJohannessen, Camilla Engerdahl
dc.date.accessioned2017-08-31T08:33:00Z
dc.date.available2017-08-31T08:33:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452500
dc.description.abstractOppgaven vår er preget av nysgjerrighet for en potensiell endring av utdanningssektoren, etter Massive Open Online Course (MOOC) ble introdusert i USA i 2008. På svært kort tid har MOOC fått oppmerksomhet verden over, og dette kan indikere at MOOC har dekket et behov som ikke har blitt tilfredsstilt på campusbasert undervisning. Baktanken med MOOC har vært å tilby et massivt, åpent og gratis nettbasert kurs. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan MOOC være en potensiell disrupsjon på campusbasert undervisning? For å besvare dette har vi fokusert på tre forskningsspørsmål; ”for hvem skal jobben gjøres?”, ”hva er jobben som skal gjøres?” og ”gjør MOOC denne jobben godt nok?”. For å besvare problemstillingen har vi benyttet teorien disruptiv innovasjon av Clayton Christensen, og tilhørende verktøy blue ocean og jobs to be done. Samtidig benyttet vi performance map for å synliggjøre de eventuelle forskjellene mellom MOOC og campusbasert undervisning. For videre å undersøke hvordan fenomenet oppfattes av fagpersoner og kursdeltakerne, har vi benyttet en fenomenologisk tilnærming med fokus på empiri. Empirien er samlet inn gjennom dybdeintervjuer med ni fagpersoner. I tillegg har vi sendt ut en uformell spørreundersøkelse til tidligere kursdeltakere, for å støtte empiri fra fagpersonene. Basert på det overnevnte kom vi frem til fem avgjørende faktorer for læring; forpliktelse, fleksibilitet, diskusjon, tilbakemelding og formidling. For å finne ut om MOOC gjør jobben godt nok for markedet, måtte disse undersøkes ytterligere. Basert på teorier, primær- og sekundærdata virker det som at MOOC har entret et umettet marked. Dette markedet har ikke fått sine behov dekket på campusbasert undervisning. Funnene våre tilsier at MOOC kan vurderes som bedre enn campus på to av faktorene, likevel er ikke MOOC godt nok til å kunne tilfredsstille massemarkedet. Basert på dette kan MOOC bli en potensiell disrupsjon på campusbasert undervisning, og med tiden ta massemarkedet, om jobben gjøres godt nok.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringnb_NO
dc.subjectMerkevareledelsenb_NO
dc.subjectKreativitet, Innovasjon og Forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectMOOCnb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleHvordan kan MOOC være en potensiell disrupsjon på campusbasert undervisning?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal