Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarum, Kine Marie Elvira
dc.date.accessioned2017-10-07T14:09:03Z
dc.date.available2017-10-07T14:09:03Z
dc.date.issued2017-10-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459054
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler Vipps og det kommende PSD2 direktivet (Januar, 2018). En regulering i EU som gir flere mulighet til å kunne drive bankvirksomhet. Det legger også til rette for mer innsikt, som igjen kan legge til rette for å utvikle bedre konkurrerende tilbud til kundene. Dette legger naturlig nok et større press på tradisjonelle banker. På grunn av dette har 106 norske banker slått seg sammen om Vipps, som nå er et selvstendig selskap. DnB er hoved aksjonær, og i mai lanserte de også tjenesten VippsGo, som er en betalingstjeneste ”på farten”. Dette er i tillegg til vennebetaling og bedrifts betaling som Vipps allerede har. Formålet med oppgaven er å prøve å se hvordan fremtiden kanskje vil se ut, og hvilke utfordringer Vipps står ovenfor for å opprettholde sin posisjon i forhold til konkurransen som blir større. Studiet tar for seg 4 teorier, men som heller er korter og mer konkrete rettet mot problemstillingen. Videre bygger teoriene på hverandre, og i hovedsak stammer fra Schumpeters innovasjonsteori. Metoden som er brukt er casestudie av Vipps og PSD2, etterfulgt av intervjuer av relevante personer. Studiet konkluderer med at Vipps og banker generelt stå ovenfor endringer, og på dette punktet er det stor enighet. Det vil bli større konkurranse, og flere tror at samarbeid er løsningen for å stå sterkt mot store aktører som Facebook og google, som kan komme på markedet innen kort tid. Temaet for oppgaven er så dagsaktuelt, at studien legger til grunn for mye videre forskning. Bland annet hvor vidt Bitcoins også kommer til å ta over noe av markedet på sikt? Og om hva utfallet av en lik studiet vil være om et år når PSD2 faktisk har tredd i kraft.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, Innovasjon og Forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectVippsnb_NO
dc.subjectPSD2nb_NO
dc.subjectBankernb_NO
dc.subjectCase-studienb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.title“Bankers fremtid” Linje: Kreativitet, innovasjon og forretningsutviklingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal