Samskaping i SpareBank 1 - Hvordan benytter SpareBank 1 seg av samskaping i utviklingen av nye tjenester?
Abstract
I denne oppgaven ser vi nærmere på fenomenet samskaping i henhold til SpareBank
1. I korte trekk henviser samskaping til hvordan samspillet mellom bedrift og kunde
kan resultere i økt verdi og innovasjon. Formålet med oppgaven er å avdekke hvorvidt
bedriften anvender samskaping gjennom følgende problemstilling:
Hvordan benytter SpareBank 1 seg av samskaping i utviklingen av nye tjenester?
Bakgrunnen for valg av tema baserer seg på bankes utfordringer hva gjelder økt
konkurranse fra disruptive aktører. Finanssektoren er en av bransjene som er sterkest
berørt av digitaliseringen, der fremveksten av nye betalingsplattformer kan
utkonkurrere bedriftens eksisterende kundeflater. Dette krever at banken må endre
måter å tilfredsstille kunder på, samt oppdage nye inntjeningsmetoder og
forretningsområder. Forskning viser at samskaping kan føre til økt kundelojalitet, der
sistnevnte har blitt utpekt som et viktig satsningsområde for bankene. Dette har lagt
grunnlaget for oppgavens fokus, der bankens situasjon og samskapingsteorien
sammenkobles.
I studien er det tatt utgangspunkt i seks kvalitative dybdeintervjuer av ansatte i
SpareBank 1 Banksamarbeidet. De innhentede dataene er analysert opp mot modellen
for samskapende innovasjon, utviklet av Ind, Fuller og Trevail. Modellen redegjør for
hvordan en optimal samskapingsprosess fungerer fordelt utover fire faser. De ulike
fasene er; utforsking, idéskaping, utvikling og utvelgelse. Basert på dette har det blitt
utviklet en egendefinert modell slik det har blitt tolket at SpareBank 1 benytter seg av
samskaping. Denne har til hensikt å vise forskjeller og likheter med den opprinnelige
modellen for samskapende innovasjon.
Oppgaven konkluderer med at samskaping benyttes i liten grad, sammenlignet med
teorien. Dette skyldes blant annet maktstrukturer, en tidvis innadvendt bedriftskultur,
ikke full utnyttelse av tilgjengelig teknologi og favorisering av andre metodikker.
Samtidig vises det til elementer i bedriftens innovasjonsprosess som samsvarer med
samskapingsprinsippene. Funnene i oppgaven vil derfor være interessante til videre
forskning, da det er indikasjoner på at banken vil benytte seg mer av samskaping i
fremtiden.