Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlattmann, Emma
dc.contributor.authorEkornes, Iselin
dc.date.accessioned2018-10-01T12:33:27Z
dc.date.available2018-10-01T12:33:27Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565524
dc.description.abstractBrukerengasjement i virtuelle samskapingsgrupper, i kontekst av skandinavisk banknæring og fintech, står som sentralt tema i oppgaven. Oppgaven belyser en innovasjonsmetode; samskaping, som i nyere tid har fått fotfeste hos flere nordiske virksomheter. Mer spesifikt undersøker oppgaven brukernes motivasjon for engasjement i det virtuelle samfunnet Nordic Dreamers på Facebook. Her har hensikten vært å formidle brukernes tanker og opplevelser for å forklare bakgrunnen til aktivt engasjement. I en bransje som opplever sterk digitalisering blir det stadig viktigere å forstå brukeren. Studien vår avdekker blant annet at brukerne opplever praktiske, sosiale, underholdende eller økonomiske motivasjoner ved aktivt engasjement i Nordic Dreamers. Mer konkret viser oppgaven at de fleste brukerne ble motivert av sosiale fordeler, hvilket kan si noe om brukergruppens typiske personlighet. Under sosiale fordeler ble det gjort funn på motivasjon for å oppnå samhold og empati, men også motivasjon for å opprettholde et fellesskap. Basert på dataene er forklaringen for slik involvering mer kompleks enn tidligere antatt. Studien viser også tydelige funn på praktiske motivasjoner. Vi ser at mange benytter gruppen for å få hjelp til tekniske problemer, samt hjelpe andre med tips og informasjon. Vi fant i tillegg ut at bedriften; Dreams Nordic AB og administratorene i gruppen, har en større medvirkning under denne spesifikke motivasjonen enn under de andre motivasjonsparameterne. Analysen består av kvalitative dybdeintervjuer over telefon, chat og e-post til brukere i Sverige. Undersøkelsen er et enkelt casestudie av Facebook-gruppen Nordic Dreamers, som representerer en kollektiv enhet. I sammenheng med casestuidet har vi formulert en forklarende problemstilling: «Hvilke motivasjoner hos brukerne av Nordic Dreamers ligger til grunn for aktivt engasjement i et virtuelt samfunn på Facebook?»nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, innovasjon og forretningsutviklingnb_NO
dc.titleBrukerengasjement på Facebook: Nordic Dreamersnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal