Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUeland, Erling Aleksander
dc.contributor.authorÅslie, Håkon Kristian
dc.contributor.authorNguyen, Hoan Khai Nguyen
dc.date.accessioned2019-11-06T13:53:51Z
dc.date.available2019-11-06T13:53:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626964
dc.description.abstractBakgrunnen for denne bacheloroppgaven bunner ut i vår interesse for disruptive teknologier, tjenestedesign og kunstig intelligens. Temaet vi ønsket å forske på var hvordan kunstig intelligens kan påvirke et yrke og bidra til effektivisering. Dette ledet oss til følgende problemstilling: Hvordan kan tjenestedesign understøttes og effektiviseres gjennom bruk av kunstig intelligens? Målet med oppgaven er forstå hvilke muligheter det finnes for verdiskapende samarbeid mellom tjenestedesignere og kunstig intelligente verktøy. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode ettersom vår empiri er basert på et lite antall ekspertintervjuer og dokumentstudier. Vi gjorde fem dybdeintervjuer med personer som jobber med tjenestedesign. For å ytterligere styrke oppgavens datagrunnlag gjennomførte vi i tillegg en dokumentanalyse, for å avdekke hvilke relevante kunstig intelligens verktøy det finnes der ute. Resultatene viser at kunstig intelligens kan frigjøre tid i selve designprosessen. Det finnes et stort antall verktøy der ute som kan utføre administrative oppgaver, lage brukerreiser, analysere personlighetstrekk og generere produkter ut av forhåndsdefinerte problemstillinger. De fleste av våre informanter var positive til bruk av kunstig intelligens i sitt yrke, der de ikke frykter at de i nær fremtid tid vil bli erstattet. Dette begrunner de med at kunstig intelligens ikke er nysgjerrig, empatisk, motivert eller har samme personlige drivkraft som mennesker. Forskningen vår har ikke som mål å generalisere, men eksplorerende hvor målet har vært å avdekke muligheter fremover for tjenestedesignfaget og avdekke temaer som det bør forskes mer på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectTjenestedesignnb_NO
dc.subjectKunstig intelligensnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan kan kunstig intelligens effektivisere tjenestedesign?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal