dc.contributor.author | Ueland, Erling Aleksander | |
dc.contributor.author | Åslie, Håkon Kristian | |
dc.contributor.author | Nguyen, Hoan Khai Nguyen | |
dc.date.accessioned | 2019-11-06T13:53:51Z | |
dc.date.available | 2019-11-06T13:53:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2626964 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven bunner ut i vår interesse for disruptive teknologier,
tjenestedesign og kunstig intelligens. Temaet vi ønsket å forske på var hvordan kunstig
intelligens kan påvirke et yrke og bidra til effektivisering. Dette ledet oss til følgende
problemstilling: Hvordan kan tjenestedesign understøttes og effektiviseres gjennom bruk av
kunstig intelligens? Målet med oppgaven er forstå hvilke muligheter det finnes for verdiskapende
samarbeid mellom tjenestedesignere og kunstig intelligente verktøy.
Vi har valgt å bruke kvalitativ metode ettersom vår empiri er basert på et lite antall
ekspertintervjuer og dokumentstudier. Vi gjorde fem dybdeintervjuer med personer som jobber
med tjenestedesign. For å ytterligere styrke oppgavens datagrunnlag gjennomførte vi i tillegg en
dokumentanalyse, for å avdekke hvilke relevante kunstig intelligens verktøy det finnes der ute.
Resultatene viser at kunstig intelligens kan frigjøre tid i selve designprosessen. Det finnes et stort
antall verktøy der ute som kan utføre administrative oppgaver, lage brukerreiser, analysere
personlighetstrekk og generere produkter ut av forhåndsdefinerte problemstillinger. De fleste av
våre informanter var positive til bruk av kunstig intelligens i sitt yrke, der de ikke frykter at de i
nær fremtid tid vil bli erstattet. Dette begrunner de med at kunstig intelligens ikke er nysgjerrig,
empatisk, motivert eller har samme personlige drivkraft som mennesker.
Forskningen vår har ikke som mål å generalisere, men eksplorerende hvor målet har vært å
avdekke muligheter fremover for tjenestedesignfaget og avdekke temaer som det bør forskes mer
på. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Tjenestedesign | nb_NO |
dc.subject | Kunstig intelligens | nb_NO |
dc.subject | Kvalitativ metode | nb_NO |
dc.title | Hvordan kan kunstig intelligens effektivisere tjenestedesign? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |