Bærekraft og ledelse. En kvalitativ studie om lederes motivasjon for bærekraft
Abstract
I denne sluttoppgaven ønsker vi å se på hvilke motivasjonsfaktorer ledere har når de tar
bærekraftige valg. Bærekraft har vært et voksende og sentralt tema for samfunnet vårt og de
kommende generasjonene, og er også et tema vi er veldig interesserte i. I oppgaven har vi
fokusert på fire ledere i ulike bransjer for å forsøke å trekke paralleller og ulikheter mellom
dem.
Vi har valgt å fokusere på motivasjonsteorier, og da med spesiell tyngde på Maslows
behovshierarki. Teorien knyttes opp mot de tre dimensjonene for bærekraft og vil være i
baktanke når vi intervjuer respondentene.
Ved valg av metode så er innsamling av data gjennomført med kvalitative metoder, hvor vi i
all hovedsak har fokusert på dybdeintervjuer. Intervjuene ble holdt gjennom digitale tjenester
som Zoom og Google Hangouts, grunnet Covid-19 viruset.
Funnene våre viser til hvilke motivasjonsfaktorer som ledere har under sin tilnærming til
bærekraftige handlinger. Vi lever i en verden i konstant endring, og vi ser tydelige tegn på
tilpasningsevne hos lederne vi har intervjuet. Lederne viser stor motivasjon til bærekraft, men
på ulike grunnlag. Ofte blir det tatt beslutninger på vegne av organisasjonen sitt omdømme
og konkurransefortrinn, og at det blir brukt for økonomiske fordeler. Vi ser også tegn på
viktighet av ringvirkninger og signaleffekter som driver for bærekraft.