Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenriksen Nyhagen, Annette
dc.date.accessioned2021-03-22T10:01:10Z
dc.date.available2021-03-22T10:01:10Z
dc.date.issued2021-01-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734740
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lekser påvirker ungdommer sin motivasjon og mestringstro i forhold til læring. I oppgavens teoridel vektlegges motivasjon og mestringstro ut ifra Bandura sin sosial-kognitive teori. Viderebygges oppgaven opp rundthva motivasjon og mestring betyr når elever skal læreå utvikle en selvregulert holdning til skolearbeid. Lekser viser seg for mange elever å ha et negativt fortegn,noe man blir pålagt å gjøre. Dette kansåledes skape negativt stress ogha konsekvenser for elevers måte å tilnærme seg læring på. Gjennom en kvalitativ undersøkelsehar jeg intervjuet ti elever på 9.trinn,hvor fokus har vært å formidle elevenes perspektiv på lekser.Denne oppgaven vil vise til at elever legger stor vekt på relasjontil lærer, forståelse og hensikt med lekser for at leksene skal ha et læringsutbytte for elevene. Elevene utrykker selv at ansvar gir de kontroll over egen læringsprosess og bidrar til motivasjon og mestringstro. Veien til å utføre en leksepraksis som utviklermotiverte, mestringsorienterte ogselvregulerte elever er dog ikke enkel, noe min undersøkelse viser til.Dagens leksepraksis utvises ulikt fra skole til skole, og det er således ikke et enkelt fenomen å forske på. Og kanskje ikke leksedebatten bør være helt svarthvitt, men at vi heller bør reflektere over hensikt, når og hvordan lekser best kan bidra til læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectLekser og motivasjonen_US
dc.titleLekser i ungdomskolenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal