Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasebø, Julie
dc.date.accessioned2021-10-15T11:38:47Z
dc.date.available2021-10-15T11:38:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823331
dc.description.abstractFormålet med denne undersøkelsen er å se på hvilke elementer som må ligge til grunn for at betraktning og vurdering skal fungere som læringsmetode. Jeg ser tilbake på egne erfaringer og tanker fra praksisperioden, og drøfter disse opp mot teori om temaet. I oppgaven fokuserer jeg på tre undertemaer jeg opplevde vesentlige for at betraktning og vurdering skal fungere som læringsmetode. Elevenes forutsetninger for å observere, lærerens betydning, og rammene rund betraktningen. I praksisperioden opplevde jeg at det skulle mer til for å gjennomføre en betraktning – og vurderingsoppgave enn det jeg hadde sett for meg. Dette satt i gang en prosess hvor jeg måtte gå dypere inn i temaet for å finne ut av hva som egentlig må til for at en slik læringsmetode skal fungere. Problemstillingen er derfor «Hvilke elementer må ligge til grunn for at betraktning og vurdering av medelever skal fungere som læringsmetode?». For å innhente informasjon til denne oppgaven har jeg benytter ulike undersøkelsesmetoder. Jeg benytter deltakende observasjon samtidig som jeg selv underviste situasjonen jeg observerte. Etter timen skrev jeg logg for å huske hva som hadde skjedd og hva jeg hadde observert. Jeg fikk også tildelt en veileder som fulgte meg gjennom hele praksisperioden. Veileder oppfordret meg til å tenke selvstendig over mine egne valg, i tillegg til å bidra med konstruktiv kritikk, ros og tanker om hvordan undervisningen kunne gjøres på best måte. Jeg gjennomførte også et litteratursøk for å finne relevant teori knyttet til temaet. Oppgaven avsluttes med en oppsummering av det jeg anser som de viktigste elementene for at en betrakting- og vurderingsoppgave skal fungere. Her fremhever jeg viktigheten av modenhet hos elevene, lærerens evne til å skape trygghet rundt oppgaven, samt evne til å opprettholde gode relasjoner med eleven. I tillegg framhever jeg hvordan rammefaktorer som musikk og inndeling av par kan påvirke elevenes opplevelse av læringsituasjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectDans med pedagogikken_US
dc.subjectLæringsstrategieren_US
dc.subjectDeltakende observasjonen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleBetraktning og vurdering som læringsmetodeen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal