Disruptiv innovasjon i Norsk kontekst: Hvilke av litteraturens disruptive faktorer kan identifiseres i Askeladdens konsepter?
Abstract
Denne oppgaven omhandler teorien om disruptiv innovasjon og disruptiv innovasjons rolle i en norsk kontekst. Vi har avgrenset oppgaven til å se på hvilke av teoriens faktorer som kan identifiseres i fem utvalgte konsepter som inngår i den norske bedriften Askeladden & Co. Vi har brukt kvalitativ metode og samlet inn data ved hjelp av individuelle intervjuer av daglig leder for de forskjellige konseptene i Askeladden & Co. Alle informantene har jobbet tett opp mot deres respektive konsept sine prosesser og tilbyr en unik innsikt i hvordan disruptiv innovasjon utfolder seg i en norsk kontekst. Etter å ha gjennomført en litteraturgjennomgang hvor vi gjennomgikk foreliggende litteratur om disruptiv innovasjon kartla vi et mønster av åtte faktorer som vi brukte som ramme for datainnsamling og for å måle konseptene opp mot disruptiv innovasjon. De åtte faktorene som vi identifiserte i litteratursøket er: omfattende forståelse av kundebehov, å dra nytte av overshooting, teknologi, forretningsmodell, billig og initielt dårligere, nisjemarked, fleksibel strategi og timing. Disse identifiserte faktorer la videre føringer for analysen. Av analysen fant vi at de fleste av våre åtte identifiserte elementer kan identifiseres i fire konsepter av vårt utvalg. I tillegg fant vi i analysen tre elementer som viker fra teori og litteraturen vi har funnet om disruptiv innovasjon. Dette er informantenes smale kjennskap til disruptiv innovasjon samt ekstrem fokusering og rask testing.