Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangedal, Ingrid Berland
dc.date.accessioned2021-10-18T13:20:31Z
dc.date.available2021-10-18T13:20:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823719
dc.description.abstractI denne oppgave skal jeg ta for meg hva som må til for å oppnå et godt miljø i en danseklasse og hvordan det påvirker læreforutsetningene til elevene. Jeg drøfter og reflekterer basert på mine egne tanker og erfaringer og supplerer med tilbakemeldinger fra veileder, elever og trekker inn relevant teori. Formålet med denne undersøkelsen er å forstå hvordan ulike valg man tar som pedagog kan påvirke resultatet av en danseklasse. Oppgaven tar for seg; temaene relasjon til elevene og valg av materialet. Underveis i praksisen strevde jeg med motivasjon og mestringsfølelse, og jeg ser tilbake på de valgene jeg tok for å kunne fortsette å utvikle meg som pedagog. Problemstillingen min er derfor; «Hva gjorde jeg som ansvarlig pedagog I danseundervisningen, hvilke konsekvenser fikk det for elevenes læring, og hva kunne jeg gjort annerledes?» Litteraturen som er brukt i oppgaven er hovedsakelig hentet fra pensumbøker fra dansepedagogikk og didaktikk. I metodekapittelet presenterer jeg undersøkelsesmetodene jeg har benyttet meg av og stiller meg kritisk til hvilken virkning de har hatt. Jeg brukte deltakende observasjon, loggføring, samtale med veileder og spørreskjema. Hoved-empirien min er egne erfaringer og tolkninger. I tillegg har jeg hentet teori om klasseledelse, pedagogroller, planlegging og forutsetninger for elevene, som jeg stiller meg kritisk til. Hoveddelen er delt i to kapitler som inneholder flere temaer. Jeg bruker problemstillingen min for å se på hvilke valg jeg tok, hvilke konsekvenser det fikk og hva jeg burde ha gjort. Jeg ser på hvor viktig det er å bli godt kjent med elevene og anerkjenne dem som personer. Det å være tydelighet i både pedagogrollen, men også på hva som forventes bidrar til bedre forståelse og motivasjon for læring. I tillegg sørger god kommunikasjon for at tilretteleggingen av læringsmål blir mest mulig hensiktsmessig. Til slutt avsluttes det med en oppsummering av oppgaven, hva jeg har kom fram til og et svar til problemstillingen. «Det er lærere som kan lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte, som gir elevene et godt læringsutbytte» (Nordahl 2017, 8).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectDans med pedagogikken_US
dc.subjectRelasjonsbyggingen_US
dc.titleRelasjon i danseundervisning og påvirkningskraften på klassemiljøeten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal