Viktigheten av eierskap i pedagogrollen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2823725Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne teksten vil jeg se på viktigheten av å ha eierskap til eget materiale, og tro på seg selv og sine evner i pedagogrollen. Dette skal jeg gjøre ved å se på min tid ute i praksis som danselærer fra start til slutt, delt inn i tre ulike deler. Første del handler om tiden før praksis og første møtet med elevene. Andre del vil handle om hva som skjedde når veileder kom inn i bilde, og hvordan jeg så på rådene som ble gitt som en fasit for å bli en god pedagog. Tredje del vil handle om hvordan jeg begynte å reflektere over egne valg og være mer kritisk til det veileder sa. I tillegg åpnet jeg øynene for hva som var best for elevene mine.
Grunnen til at jeg ville skrive om dette temaet var for å bli bedre kjent med meg selv og valgene jeg tok under praksis. Jeg merket store forandringer, og jeg ønsker å finne ut hva som påvirket valgene mine i de ulike delene. I tillegg vil jeg se på konsekvensene av dette. Forandringene jeg kjente på hadde kobling til hvor mye jeg trodde på eget materiale, altså hvor mye eierskap jeg hadde, i tillegg til generell tro på meg selv som pedagog. Derfor er problemstillingen i denne oppgaven: ”Hvordan kan følelsen av eierskap til eget materiale, eventuelt mangel på det, påvirke en pedagog sin formidling?”.
For å finne svar på problemstillingen har jeg lest om didaktikk og pedagogisk psykologi, og knytter læringsteorier til eksempler fra egen praksis. Jeg har i de ulike delene hatt ulikt syn på læring. Etter å ha knyttet eksemplene opp til ulike teorier har jeg fått større forståelse for konsekvenser, i tillegg til årsaker. Noen læringsteorier jeg vil nevne i teksten er modell-læring av Albert Bandura, kognitiv læringsteori og John Dewey sin teori om learning by doing.
I slutten av oppgaven vil problemstillingen bli besvart og teksten vil bli oppsummert. Svaret vil vise at det er en tydelig sammenheng mellom følelsen av eierskap og formidling, og hvorfor.