Daring in Dance - Bachelor Students in Dance Developing Life Skills for the 21st Century
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2993403Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselOriginalversjon
Nordic Journal of Dance: practice, education and research. 2020, 11 (2), 30-40. https://doi.org/10.2478/njd-2020-0011Sammendrag
Denne artikkelen undersøker sammenhenger mellom utdanning i dans og utvikling av livsferdigheter for det 21. århundre, gjennom å tolke studenters erfaringer med å tørre i dans. Artikkelen er basert på min doktorgradsavhandling om bachelorstudenters levde erfaringer i moderne- og samtidsdans. Prosjektet er basert i hermeneutisk fenomenologi og det empiriske materialet består av elleve studenters logger og intervjuer. Et av hovedtemaene i materialet er å tørre i dans, som relaterer til en transformativ læringsprosess. I denne artikkelen går jeg mer i dybden av den kroppslige dimensjonen av læringsprosessen, og diskutere hvorvidt resultatet av prosessen kan tolkes som å utvikle ferdigheter for det 21. århundre. Analysen avdekker at det å utdanne seg til en profesjonell danser er en sårbar prosess, som innbefatter både redsel for å feile og lære å stole på egen kompetanse. Flere sider av denne kompetansen peker mot ferdigheter som anses som sentrale for læring i det 21. århundre, slik som fleksibilitet, problemløsning, selvledelse og sosiale ferdigheter. Gjennom å fokusere på hverdagslige kroppslige erfaringer av å tørre i dans, gir denne forskningen et eksempel på utvikling av livsferdigheter i høyere utdanning basert i empirisk forskning.