dc.contributor.author | Rothmund, Irene Velten | |
dc.date.accessioned | 2022-04-29T11:26:23Z | |
dc.date.available | 2022-04-29T11:26:23Z | |
dc.date.created | 2021-01-05T16:14:10Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Dance: practice, education and research. 2020, 11 (2), 30-40. | en_US |
dc.identifier.issn | 1891-6708 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2993403 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker sammenhenger mellom utdanning i dans og utvikling av livsferdigheter for det 21. århundre, gjennom å tolke studenters erfaringer med å tørre i dans. Artikkelen er basert på min doktorgradsavhandling om bachelorstudenters levde erfaringer i moderne- og samtidsdans. Prosjektet er basert i hermeneutisk fenomenologi og det empiriske materialet består av elleve studenters logger og intervjuer. Et av hovedtemaene i materialet er å tørre i dans, som relaterer til en transformativ læringsprosess. I denne artikkelen går jeg mer i dybden av den kroppslige dimensjonen av læringsprosessen, og diskutere hvorvidt resultatet av prosessen kan tolkes som å utvikle ferdigheter for det 21. århundre. Analysen avdekker at det å utdanne seg til en profesjonell danser er en sårbar prosess, som innbefatter både redsel for å feile og lære å stole på egen kompetanse. Flere sider av denne kompetansen peker mot ferdigheter som anses som sentrale for læring i det 21. århundre, slik som fleksibilitet, problemløsning, selvledelse og sosiale ferdigheter. Gjennom å fokusere på hverdagslige kroppslige erfaringer av å tørre i dans, gir denne forskningen et eksempel på utvikling av livsferdigheter i høyere utdanning basert i empirisk forskning. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Daring in Dance - Bachelor Students in Dance Developing Life Skills for the 21st Century | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 31-40 | en_US |
dc.source.volume | 11 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Dance: practice, education and research | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.2478/njd-2020-0011 | |
dc.identifier.cristin | 1865874 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |