Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRothmund, Irene Velten
dc.date.accessioned2022-04-29T11:26:23Z
dc.date.available2022-04-29T11:26:23Z
dc.date.created2021-01-05T16:14:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNordic Journal of Dance: practice, education and research. 2020, 11 (2), 30-40.en_US
dc.identifier.issn1891-6708
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2993403
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker sammenhenger mellom utdanning i dans og utvikling av livsferdigheter for det 21. århundre, gjennom å tolke studenters erfaringer med å tørre i dans. Artikkelen er basert på min doktorgradsavhandling om bachelorstudenters levde erfaringer i moderne- og samtidsdans. Prosjektet er basert i hermeneutisk fenomenologi og det empiriske materialet består av elleve studenters logger og intervjuer. Et av hovedtemaene i materialet er å tørre i dans, som relaterer til en transformativ læringsprosess. I denne artikkelen går jeg mer i dybden av den kroppslige dimensjonen av læringsprosessen, og diskutere hvorvidt resultatet av prosessen kan tolkes som å utvikle ferdigheter for det 21. århundre. Analysen avdekker at det å utdanne seg til en profesjonell danser er en sårbar prosess, som innbefatter både redsel for å feile og lære å stole på egen kompetanse. Flere sider av denne kompetansen peker mot ferdigheter som anses som sentrale for læring i det 21. århundre, slik som fleksibilitet, problemløsning, selvledelse og sosiale ferdigheter. Gjennom å fokusere på hverdagslige kroppslige erfaringer av å tørre i dans, gir denne forskningen et eksempel på utvikling av livsferdigheter i høyere utdanning basert i empirisk forskning.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDaring in Dance - Bachelor Students in Dance Developing Life Skills for the 21st Centuryen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber31-40en_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.journalNordic Journal of Dance: practice, education and researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.2478/njd-2020-0011
dc.identifier.cristin1865874
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal