• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoner

Kurtmollaiev, Seidali; Lervik-Olsen, Line; Andreassen, Tor W.
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Thumbnail
View/Open
Kurtmollaiev+et+al+2021.pdf (1.179Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3003098
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania [530]
  • Vitenskapelige publikasjoner fra Institutt for økonomi og innovasjon [18]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021, (6), 107-116.  
Abstract
Ledere som ønsker at deres bedrift skal være relevant og attraktiv, må bedre balansere forholdet mellom to innovasjonsstrategier: digitalisering av kundefronten og innovasjoner forankret i samfunnsansvar. Sistnevnte kaller vi sosiale innovasjoner. For ledere fortoner dette seg som et valg mellom å sette søkelys på innovasjoner som er til bedriftens beste, gjennom å digitalisere kundeløsninger, eller å gi oppmerksomhet til innovasjoner som er sosiale, miljø- og samfunnsnyttige. Sagt på en annen måte: Hvilke innovasjoner bidrar mest til å øke kundelojaliteten og dermed kundebasens økonomiske verdi? I denne artikkelen belyser vi problemstillingen med utgangspunkt i virksomhetenes viktigste interessentgruppe – kundene. Vi har intervjuet mer enn 10 000 kunder av norske bedrifter. Tallenes tale er klar: Sosiale innovasjoner er tre ganger så viktige som digitale i sin samvariasjon med opplevd innovasjonsevne, relativ attraktivitet og kundelojalitet. Samtidig viser resultatene at digitalisering kan være en svært viktig forutsetning for å lykkes med sosiale innovasjoner. En bedrift som vil oppnå vekst i omsetning og lojale kunder, bør derfor ikke stoppe ved digitalisering av kundeopplevelsen, men bruke de mulighetene digitalisering gir til å skape sosiale innovasjoner som bidrar gir positive bidrag til miljø og samfunn. I artikkelen belyser vi også ulike innovasjonsorienteringer som vi finner blant bedrifter og virksomheter, om de er digitalt eller sosialt forankret. Til slutt diskuterer vi hvilke ledelsesmessige implikasjoner de ulike orienteringene gir.
 
Hvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoner
 
Journal
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit