Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKurtmollaiev, Seidali
dc.contributor.authorLervik-Olsen, Line
dc.contributor.authorAndreassen, Tor W.
dc.date.accessioned2022-07-06T10:57:18Z
dc.date.available2022-07-06T10:57:18Z
dc.date.created2021-11-11T13:31:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021, (6), 107-116.en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003098
dc.description.abstractLedere som ønsker at deres bedrift skal være relevant og attraktiv, må bedre balansere forholdet mellom to innovasjonsstrategier: digitalisering av kundefronten og innovasjoner forankret i samfunnsansvar. Sistnevnte kaller vi sosiale innovasjoner. For ledere fortoner dette seg som et valg mellom å sette søkelys på innovasjoner som er til bedriftens beste, gjennom å digitalisere kundeløsninger, eller å gi oppmerksomhet til innovasjoner som er sosiale, miljø- og samfunnsnyttige. Sagt på en annen måte: Hvilke innovasjoner bidrar mest til å øke kundelojaliteten og dermed kundebasens økonomiske verdi? I denne artikkelen belyser vi problemstillingen med utgangspunkt i virksomhetenes viktigste interessentgruppe – kundene. Vi har intervjuet mer enn 10 000 kunder av norske bedrifter. Tallenes tale er klar: Sosiale innovasjoner er tre ganger så viktige som digitale i sin samvariasjon med opplevd innovasjonsevne, relativ attraktivitet og kundelojalitet. Samtidig viser resultatene at digitalisering kan være en svært viktig forutsetning for å lykkes med sosiale innovasjoner. En bedrift som vil oppnå vekst i omsetning og lojale kunder, bør derfor ikke stoppe ved digitalisering av kundeopplevelsen, men bruke de mulighetene digitalisering gir til å skape sosiale innovasjoner som bidrar gir positive bidrag til miljø og samfunn. I artikkelen belyser vi også ulike innovasjonsorienteringer som vi finner blant bedrifter og virksomheter, om de er digitalt eller sosialt forankret. Til slutt diskuterer vi hvilke ledelsesmessige implikasjoner de ulike orienteringene gir.en_US
dc.description.abstractHvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoneren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://issuu.com/grymay/docs/211028_magma_0621_versjon_per_15_nov
dc.titleHvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoneren_US
dc.title.alternativeHvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoneren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber107-116en_US
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelseen_US
dc.source.issue6en_US
dc.identifier.cristin1953696
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel