Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjelsvik, Bjørghild
dc.contributor.authorGoth, Ursula Småland
dc.date.accessioned2023-03-02T11:56:02Z
dc.date.available2023-03-02T11:56:02Z
dc.date.created2020-10-17T22:21:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-02-68653-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055328
dc.description.abstractNorge har blitt et flerkulturelt samfunn. Det økende kulturelle mangfoldet preger både yrkeslivet og utdanningssystemet. I dag har læreren ansvar både for å se elevene i et helhetlig perspektiv og å bidra til deres integrering i samfunnet. I denne artikkelen belyser vi noen av utfordringene den norske skolen møter i dag, og drøfter dette på bakgrunn av anerkjennelsesteori og kunnskap om ulike læringstradisjoner. Vi ønsker å fremme refleksjon om fortsatt eksisterende fordommer sammen med bevissthet om likeverdighet og inkludering av minoriteter i klasserommet. Artikkelen baserer seg på data fra litteratursøk og egen forskning og erfaring fra skolen i både Norge og Afrika. Det gir innsikt i samspillet mellom språk, kultur og klassemiljø. Til sist peker vi på veier mot morgendagens skole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofNLA Høgskolen: Fagutvikling og sjølvforståing på kristen grunn
dc.subjectinterkulturell kompetanseen_US
dc.subjectfordommeren_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.titleLikeverdighet, fordommer og inkludering: Interkulturell kompetanse i en pedagogisk sammenhengen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber245-268en_US
dc.identifier.cristin1840338
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel