dc.contributor.author | Kjelsvik, Bjørghild | |
dc.contributor.author | Goth, Ursula Småland | |
dc.date.accessioned | 2023-03-02T11:56:02Z | |
dc.date.available | 2023-03-02T11:56:02Z | |
dc.date.created | 2020-10-17T22:21:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-02-68653-6 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3055328 | |
dc.description.abstract | Norge har blitt et flerkulturelt samfunn. Det økende kulturelle
mangfoldet preger både yrkeslivet og utdanningssystemet. I dag har læreren
ansvar både for å se elevene i et helhetlig perspektiv og å bidra til deres integrering i samfunnet. I denne artikkelen belyser vi noen av utfordringene den
norske skolen møter i dag, og drøfter dette på bakgrunn av anerkjennelsesteori
og kunnskap om ulike læringstradisjoner. Vi ønsker å fremme refleksjon om
fortsatt eksisterende fordommer sammen med bevissthet om likeverdighet og
inkludering av minoriteter i klasserommet. Artikkelen baserer seg på data fra
litteratursøk og egen forskning og erfaring fra skolen i både Norge og Afrika.
Det gir innsikt i samspillet mellom språk, kultur og klassemiljø. Til sist peker vi
på veier mot morgendagens skole. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartof | NLA Høgskolen: Fagutvikling og sjølvforståing på kristen grunn | |
dc.subject | interkulturell kompetanse | en_US |
dc.subject | fordommer | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.title | Likeverdighet, fordommer og inkludering: Interkulturell kompetanse i en pedagogisk sammenheng | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 245-268 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1840338 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |