Faktorer som skaper en vekstbedrift
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler faktorer som skaper en vekstbedrift. Vi ønsket å finne ut
hva som skaper vekst i en bedrift. Valg av tema baserer seg på vår egeninteresse og ønske om
å kunne finne noen konkrete resultater som kan komme til nytte, samt danne grunnlag for
videre forskning på området.
Problemstillingen vi tar for oss er; Hva skiller bedrifter som har oppnådd vekst, fra de som
ikke har det? Ved å se på både bedrifter som har opplevd vekst, og noen som ikke har det,
fikk vi et mer tydelig bilde av hva forskjellen er. Dett samme skillet viser seg også å være
faktorer for vekst:
● Entreprenørens ambisjonsnivå
● Entreprenørens fokus på strategi
Vi har tatt utgangspunkt i artikkelen “New Venture Growth: A Review and Extension.”
skrevet av Gilbert, McDougall og Audretsch. Denne gav oss innblikk i hvilken teori som er
relevant. I tillegg satt vi to avgrensninger for områder, nemlig entreprenøren og bedriften.
Anvendt teori omhandler vekststrategi, entreprenørens rolle, innovasjon, ambisjonsnivå og
bransjekunnskap. Videre har vi definert syv antakelser som bygger på teorien i kapittel 2.0.
Vi har utført en kvalitativ studie med dybdeintervjuer av 8 entreprenører i to typer bedrifter.
De har gitt oss førstehånds informasjon om bedriften fra forretningsidé til dagens drift og
fremtidige mål. Variablene er vekstbedrifter som har blitt kåret til Gasellebedrifter av Dagens
Næringsliv i 2012, mot bedrifter som ikke har oppnådd denne utmerkelsen. Alle informanter
befinner seg i bransjen; Frisering og annen skjønnhetspleie, omtalt som frisørbransjen. Selve
bransjen har vi ikke ett fokus på her. Gjennom analyse av disse intervjuene har vi dannet
grunnlaget for å svare på problemstillingen, samt avkrefte eller bekrefte våre antakelser.