Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVigen, Marit Aleksandra
dc.contributor.authorChristensen, Mathias
dc.date.accessioned2013-12-09T11:57:11Z
dc.date.available2013-12-09T11:57:11Z
dc.date.issued2013-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161514
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven omhandler faktorer som skaper en vekstbedrift. Vi ønsket å finne ut hva som skaper vekst i en bedrift. Valg av tema baserer seg på vår egeninteresse og ønske om å kunne finne noen konkrete resultater som kan komme til nytte, samt danne grunnlag for videre forskning på området. Problemstillingen vi tar for oss er; Hva skiller bedrifter som har oppnådd vekst, fra de som ikke har det? Ved å se på både bedrifter som har opplevd vekst, og noen som ikke har det, fikk vi et mer tydelig bilde av hva forskjellen er. Dett samme skillet viser seg også å være faktorer for vekst: ● Entreprenørens ambisjonsnivå ● Entreprenørens fokus på strategi Vi har tatt utgangspunkt i artikkelen “New Venture Growth: A Review and Extension.” skrevet av Gilbert, McDougall og Audretsch. Denne gav oss innblikk i hvilken teori som er relevant. I tillegg satt vi to avgrensninger for områder, nemlig entreprenøren og bedriften. Anvendt teori omhandler vekststrategi, entreprenørens rolle, innovasjon, ambisjonsnivå og bransjekunnskap. Videre har vi definert syv antakelser som bygger på teorien i kapittel 2.0. Vi har utført en kvalitativ studie med dybdeintervjuer av 8 entreprenører i to typer bedrifter. De har gitt oss førstehånds informasjon om bedriften fra forretningsidé til dagens drift og fremtidige mål. Variablene er vekstbedrifter som har blitt kåret til Gasellebedrifter av Dagens Næringsliv i 2012, mot bedrifter som ikke har oppnådd denne utmerkelsen. Alle informanter befinner seg i bransjen; Frisering og annen skjønnhetspleie, omtalt som frisørbransjen. Selve bransjen har vi ikke ett fokus på her. Gjennom analyse av disse intervjuene har vi dannet grunnlaget for å svare på problemstillingen, samt avkrefte eller bekrefte våre antakelser.no_NO
dc.subjectKIFno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.subjectKreativitetno_NO
dc.subjectEntreprenørskapno_NO
dc.titleFaktorer som skaper en vekstbedriftno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel