En analyse av strategivalget til e-handelbedriften Komplett.no, og vurdering av valgenes betydning for deres suksess
Abstract
I denne besvarelsen har vi tatt for oss fagfeltet strategi og i den forbindelsen dens tematikk og
teori. For å belyse dette valgte vi å se nærmere på Komplett.no og deres strategi valg for ehandel.
Vi har valgt å benytte oss av denne aktøren som et eksempel fordi de har hatt en lang
suksessfull erfaring med e-handel og er en av de ledene aktørene på markedet innenfor ehandel
i Norge.
For å kunne besvare problemstillingen har vi først foretatt grundig litteratursjekk.
Hovedfunnene presenteres i teorikapittelet. De sentrale emnene er strategi, sustaning og
distruptiv innovasjon.
Innenfor dette har vi sett nærmere på de perspektivene som er mest relevant for vår
problemstilling og videre arbeid. Herunder forsøker vi å belyse tematikken fra ulike
perspektiver ved å bruk av teori fra fler anerkjente kilder innen fagfeltet samt dybdeintervju.
Vi har basert oppgavens teorikapittel på litteratur som har funnet frem til i bøker og
forskingsartikler på internett.
Teorikapittelet la grunnlag for å iverksette omfattende undersøkelser om temaet. Vi valgte å
benytte oss av kvalitativ metode da vi så at dette ga oss best innsikt og grunnlag for
oppgaveskriving. Vi ønsket å se tematikken fra ulike perspektiver, dette fordi at vi skulle få
en bedre forståelse av temaet, for og gi oppgaven best mulig kvalitet.
E-handel har over de siste ti årene gått igjennom en revolusjon, Store aktører som før var
ledene innen tradisjonell handel har fått en total omvending. Nye aktører som har klart å
utnytte innovative strategier har i flere tilfeller utkonkurrert de ledene aktørene i markedet,
fordi de ikke har benyttet seg av ny distruptiv teknologi.
Komplett.no etablerte seg i 1996 som en distruptiv innovatør som ga etterhvert ga store
utfordringer til store konkurrenter. Gjennom innsiktsinnhentingen har vi sett hvordan
Komplett.no har tilpasset sin strategi løpende. De har evnet å utvikle seg fra en liten
spesialisert aktør innenfor data til en stor mainstream aktør også av husholdningselektronikk.
Lederne i Komplett.no har vært beviste på valg av strategi. De bruker store ressurser på å
innhente og implementere ny teknologi for å gjøre bedriften effektiv og lønnsom.