• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Economics, Innovation, and Technology
  • Studentarbeider fra Institutt for økonomi og innovasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Economics, Innovation, and Technology
  • Studentarbeider fra Institutt for økonomi og innovasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra Ventreprenør til Entreprenør.

Thomassen, Jonas; Mohaugen, Vidar Andre; Pedersen, Daniel
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Fra Ventrepren+©r til Entrepren+©r - Final.pdf (2.778Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224704
Date
2014-10-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for økonomi og innovasjon [110]
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er entreprenørskap i tidlig fase – et område

mange forskere mener det er gjort for lite forskning på. Problemstillingen vi har hatt

til hensikt å besvare er som følger:

Hvorfor stopper de fleste forretningsidéer opp før de blir realisert?

Vi har forsøkt å finne ut hva som fører til at etableringsforsøk stopper, når de største

fallgruvene dukker opp, og hvilke faktorer som påvirker denne prosessen. Formålet

med dette har vært å inspirere til videre forskning for å utvide kunnskapen på

området, og forhåpentligvis gjøre aspirerende entreprenører bedre rustet til å realisere

sin idé, og lykkes i å gå fra å vente på å kunne kalle seg entreprenør, til å faktisk bli

en. Fasen vi er interessert i strekker seg fra det bestemmes at en idé skal satses seriøst

og aktivt på, til idéen er realisert ved lansering på markedet. Vi har benyttet et

egetprodusert begrep – “ventreprenørskap” for å beskrive denne fasen.

For å besvare vår problemstilling har vi først utforsket eksisterende litteratur, som har

gitt oss indikatorer på ulike forklaringer om hvorfor noen lykkes i å etablere

virksomheten sin, mens andre feiler. Dette har blitt brukt som utgangspunkt for vår

egen datainnsamling, der vi har benyttet kvalitativ metode i form av 8 dybdeintervjuer

med det vi kaller “ventreprenører”. Disse informantene har alle mislyktes i å realisere

sin forretningsidé, og har gjennom sine historier hjulpet oss med å besvare vår

problemstilling. Analyseresultatene våre viser at vårt utvalgs etableringsforsøk ofte

stoppet opp som følge av uforutsette utfordringer som svekker ventreprenørens

motivasjon for å fortsette. Årsaken til at disse utfordringene var uventede, var i de

fleste tilfeller en kombinasjon av mangelfull planlegging og overoptimistisk vurdering

av forretningsidéen. Dette blir illustrert i en modell, som kan fungere som kilde til

inspirasjon for videre, longitudinelle studier.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit