Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøyer, Annveig
dc.contributor.authorHoff, Kristoffer
dc.contributor.authorLiland, Anders
dc.date.accessioned2015-10-09T10:59:18Z
dc.date.available2015-10-09T10:59:18Z
dc.date.issued2015-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353390
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt kjernevelgere og vippevelger i lys av Arbeiderpartiet. Formålet med studien er å avdekke hvilke assosiasjoner utvalgene har til Arbeiderpartiet som en merkevare, og om assosiasjonene kan differensieres ved innhold og assosiasjonsstyrke. Vi har anvendt analyseverktøyet Brand concept maps (BCM) slik det er utviklet i studien til French og Smith (2010) med små praktiske modifikasjoner. Metoden brukes for å kartlegge et utvalgs assosiasjonsnettverk av informasjon om en merkevare. Derfor har det vært hensiktsmessig å bruke metaforen ”det politiske markedet” om prosessene og utvekslingene som utspiller seg i det politiske landskapet. Når vi tolker det politiske markedet betyr det å se på velgeren som en forbruker av politiske parti, og stemmegivningen som et kjøp. Denne sammenligningen har vi vurdert gjennom et kritisk perspektiv da overføring av kunnskap fra et felt til et annet sjeldent foregår uten implikasjoner. Vi kan ikke generalisere på bakgrunn av funnene. Gjennom dataanalysen observerte vi at kjernevelgere og vippevelgere tolker merkevaren Arbeiderpartiet noe ulikt. Sammenlignet med vippevelgere er kjernevelgere mer positivt til Arbeiderpartiet og partilederen. Vippevelgere på sin side er noe positiv til Arbeiderpartiet, men stiller seg nøytral og litt kritisk til partilederen. Der kjernevelgere er positive til samarbeidet med LO er vippevelgere negative. Det kan også tenkes at partilederen har personifisert negative attributter til partiet, settgjennom vippevelgernes assosiasjon vinglete i konsensuskartet. Vi ble noe overrasket over et større antall assosiasjoner knyttet til partiets ideologi hos både kjernevelgere og vippevelgere. Sett i lys av teorien om sakseierskap ble vi også overrasket av mangelen på assosiasjoner om saker hos begge utvalgene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBrand Concept Mapsnb_NO
dc.titlePolitisk merkevare – en studie av Arbeiderpartiets velgere gjennom brand concept maps.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel