School of Communication, Leadership, and Marketing
Collections in this community
Recent Submissions
-
Revisiting the past, being in the present, preparing for the future: Making sense of a digital-free holiday camp for adults
(Chapter, 2024)In this chapter, we explore how participants experience disconnection in practice at a digital-free summer camp for adults. Underleir is an annual week-long camp originating from discussions on the Norwegian social network ... -
Citizen-produced political text: An interdisciplinary study of inequalities in research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Advancements in data harvesting and analysing techniques of large datasets have introduced novel challenges for research utilising political text produced by citizens (CPPT). There are numerous disparities in the current ... -
Business as Usual? Assessing Amplified Political Posts Across Social Media Platforms During the COVID-19 Pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Social media platforms, such as Facebook, Instagram, and Twitter (now X), play a crucial role in facilitating connections between politicians and citizens, particularly during a crisis like the COVID-19 pandemic. This ... -
Assessing transparency and methodological precision in variable measurement within organizational research: implications for validity
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study addresses the call for enhanced transparency in methodological reporting by critically assessing methodological rigor and transparency, particularly in variable measurement, within primary cross-sectional ... -
Technical Expertise in Newsrooms: Understanding Data Journalists’ Roles and Practices
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In recent years, there has been a notable increase in the integration of technology and the employment of technological experts within newsrooms. However, there remains a paucity of scholarly research examining the evolution ... -
Affordances of Digital Detox Applications: Exploring Gamification and Undesign as Design Principles
(Peer reviewed; Journal article, 2024)While smartphones and mobile apps offer convenience and entertainment, they also contribute to distractions and experience of stress in users’ lives. In response to these challenges, digital detox – the voluntary restriction ... -
Beslutningsprosesser i B2B-markedet: En casestudie om hvilke faktorer som er avgjørende for avtaleinngåelse hos store, mellomstore og små bedrifter
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar for seg hva som styrer beslutningsprosesser i B2B-markedet, og hvilke faktorer som har innvirkning ved avtaleinngåelse. Videre har vi sett på hvordan FIT påvirker valg av samarbeidspartner, så vel som ... -
Det virtuelle speilet: En studie om hvordan unge kvinners selvbilde formes av influenser-markedsføring
(Master thesis, 2024)I første del av masteroppgaven har vi etablert et teoretisk rammeverk basert på tidligere forskning, som legger grunnlaget for vår studie. Vi fokuserer spesielt på teorier og forskning knyttet til sosial sammenligning, ... -
Hvordan reagerer forbrukere på avsløring av deepfake-annonse?: En kvantitativ studie av hvordan avsløring av deepfake-annonse påvirker forbrukeres holdning til annonse og merkevare
(Master thesis, 2024)I en tid hvor deepfake-annonser, avanserte visuelle og auditive manipulasjoner av eksisterende markedsføring, utfordrer forbrukeres oppfatning av sannhet, skapes det utfordringer for forbrukere å differensiere mellom ekte ... -
Hvilke salgsferdigheter påvirker salgsprestasjoner for B2C-selgere av abonnementstjenester?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker salgsferdigheter sin påvirkning på B2C- selgeres salgsprestasjon. Selv om det er gjort mye forskning på B2B-selgere, har vi valgt å utforske B2C-miljøet med en antagelse om at selgere av ... -
Når fagarbeideres karriereutvikling blir fagets kompetansemangel En kvalitativ studie om fagarbeideres forestillinger om en vellykket karriere
(Master thesis, 2024)Internasjonal forskning på arbeidere innen bygg- og anleggsbransjen har blitt begrenset til generelle stereotypier. Målet med denne studien var derfor å få dypere innsikt i fagarbeideres holdninger, tanker og følelser om ... -
Fra stress til suksess - Ledelse under endringspress
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for dette forskningsprosjektet var å utvide kunnskapsfeltet om stress og endringsledelse i en ny, norsk kontekst. Dette ble gjort ved å undersøke hvordan stress kan oppstå i forbindelse med større endringsprosesser, ... -
En casestudie om hvordan brukeradopsjon av Copilot for Microsoft 365 påvirker ledere i Aker BP
(Master thesis, 2024) -
Emosjonell dissonans hos psykologer
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har tatt for seg en casestudie av et familievernkontor i Norge. Hensikten med oppgaven har vært å kartlegge hvilke situasjoner i arbeidshverdagen som fører til emosjonell dissonans, samt hvilke strategier ... -
Å lede mot innovasjon: En konseptuell studie om ledelses innflytelse på work-life balance, motivasjon og kompetanseutvikling på vei mot innovasjon
(Master thesis, 2024)Problem: Hvordan ledelse kan legge til rett for at ansatte kan trives både på og utenfor jobb for å kunne skape innovasjon i stadig skiftende markeder. Problemstilling: Hvordan kan ledelse påvirke innovasjon i ... -
Word of mouth signaling: A quantitative study on a customer review-based approach to social media ads and the trustworthiness of selective exposure
(Master thesis, 2024)The persuasive power of customer reviews is recognized by marketers and businesses across various industries. Numerous researchers have explored the framework and effects of these reviews, investigating what motivates ... -
Fra #Hashtags til handlekurver: En kvalitativ studie av generasjons Zs kjøpsintensjoner på TikTok
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker de komplekse dynamikkene bak kjøpsprosesser blant unge forbrukere i den digitale sfæren, med særlig fokus på TikTok som en innflytelsesrik medieplattform. Gjennom en kvalitativ studie basert ... -
“Denne tittelen er generert av KI”: En kvalitativ studie om hvordan implementeringen av KI i kommunikasjonsfagfeltet påvirker kommunikatørers praksis.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker kommunikasjonspraksis, med fokus på implementering og oppfatninger blant kommunikatører i Oslo, våren 2024. Studien benytter et kvalitativt ... -
Å si eller ikke si: En kvalitativ studie av ytringskulturen blant unge mennesker
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker hvordan ytringskulturen oppleves blant unge mennesker, med utgangspunkt i unge mennesker i Oslo. Basert på en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer med et utvalg av unge i Oslo mellom ... -
Hvordan påvirker digitalisering lederens rolle i norske bedrifter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan digitalisering påvirker lederens rolle i norske bedrifter. Studien fokuserer på tre hovedområder: beslutningskvalitet, etiske overveielser og effektiv bruk av digitale verktøy. Gjennom ...