Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Lena
dc.contributor.authorUlvang, Sol Irén
dc.date.accessioned2015-10-12T14:01:32Z
dc.date.available2015-10-12T14:01:32Z
dc.date.issued2015-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354158
dc.description.abstractInspirasjonen for denne oppgaven var en rapport om ”Nettverkssamfunn og frivillige organisasjoner” publisert av Senter For Forskning På Sivilsamfunn Og Frivillig Sektor, og skrevet av Kari Steen-Johnsen, Bernard Enjolras og Anja Emilie Kruse. Den tok for seg tre frivillige organisasjoner, Natur og Ungdom, Amnesty International Norge og Hyperion – Norsk Forbund For Fantastiske Fritidsinteresser. Derfor har vi også valgt å ta for oss disse organisasjonene i vår oppgave. Vi har sett på hvordan framveksten av de sosiale mediene påvirker organisasjonene og hvordan de bruker de sosiale mediene som kommunikasjonskanal. Vi har brukt kvalitativ metode og casedesign i vår utforming av oppgaven. I den sammenheng brukte vi dybdeintervjuer som datainnsamlings metode samt at vi analyserte de forskjellige organisasjonenes Facebook-, Twitter- og Instagram-sider. Analysen anvendes med teorier fra relevante fag vi har tatt på Markedshøyskolen, spesielt fra valgfaget Digital Markedsføring. Funnene i analysen viser at organisasjonene i størst grad bruker Facebook og Twitter som sine kommunikasjonskanaler i de sosiale mediene. De to trendene som går igjen her er at de bruker kanalene til nyhetsoppdateringer og linking til eksterne nettsider. På Facebook bruker organisasjonene en del tid på å dele nyhetssaker som går innenfor organisasjonens interessefelt, mens på Twitter er det mye mer dialog og ”reetweets.” På Instagram fortalte organisasjonene at de bruker kanalen som en plattform for å dele hva som skjer i organisasjonen og hverdagslige bilder fra "bak kulissene." Påvirkningskraften de sosiale medienes utvikling har hatt på organisasjonene, var som forventet. Som representantene selv sa, er det essensielt at de følger med og tilpasser seg ny teknologi som stadig utvikles. Men det kom fram at demokratiet ikke blir utfordret av den grunn. Mobilisering har blitt lettere for organisasjonene og engasjement rundt aktiviteter har steget da det er lettere å spre informasjon raskt. Organisasjonene har omfavnet de nye kommunikasjonskanalene og bruker de aktivt, det har de også tenkt til å fortsette med i framtiden om det blir nye utviklinger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleFrivillige organisasjoner: Sosiale medier som kommunikasjonskanalnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel