Bruk og utvikling av personas for å skape målrettet kommunikasjon for Norges Snowboardforbund
Abstract
Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan segmentering og bruk av personas
kan bidra til å spisse kommunikasjonen mot en spesifikk gruppe mennesker.
Problemstillingen er: ”Hvordan kan Norges Snowboardforbund rekruttere nye
medlemmer gjennom bruk av personas?” Oppgaven er strukturert i åtte kapitler:
Introduksjon, nåsituasjon, teoretisk forankring, forskningsprosess og metode, analyse,
kvalitetssikring, kommunikasjonsstrategi og litteraturliste.
Arbeidet med målgruppekartlegging baserer seg på sekundærdata. Segmentene i
målgruppen til Norges Snowboardforbund er som følger:
• Bakke/cruiser
• Rail/urban
• Frikjører/topptur
• Parkkjører
Oppgaven fokuserer på segmentet rail/urban. Jeg ønsker å få innsikt i gruppens
holdninger, behov og ønsker. Dette er utgangspunktet for forskningsprosessen, som
innebærer en analyse av sekundærdata, samt kvalitativ metode i form av individuelle
og åpne intervjuer. Intervjuene gir grunnlag for å tro at Norges Snowboardforbund
ikke spiller noen spesielt viktig rolle for rail/urban-segmentet per i dag. Dette har
antakelig resultert i at svært få i gruppen er medlem av en klubb. Det viser seg
imidlertid at sosiale medier er en viktig arena for de fleste i segmentet.
Funn og tolkning fra forskningsprosess og metode danner grunnlaget for
beskrivelsene av personas. For å utvikle konsept og idéer er det anvendt kreative
metoder. Løsningen er todelt. For å tilpasse medlemskapsstrukturen til segmentet, er
første del et direktemedlemskap i Norges Snowboardforbund. Et slikt medlemskap vil
ikke kreve noen tilknytning til klubb. Del to av løsningen er konseptet
”SnowChamps”. Konseptet er en digital snowboardkonkurranse, som skal skape
engasjement og interaksjon hos segmentet. Kampanjeskisser er utarbeidet med
utgangspunkt i personas.