Reis deg selv spennende – backpackerens selvforståelse og posisjonering i relasjon til andre reisende
Abstract
Denne oppgaven er en abduktiv, sosialantropologisk studie hvor vi har hatt til hensikt å studere
backpackerens selvforståelse og posisjonering i et relasjonelt perspektiv. I arbeidet med dette har
vi forsøkt å avdekke hvilke smaksdommer og idealer de enkelte backpackerne legger til grunn
når de beskriver eget og andres forbruk. Innfallsvinkler fra semiotikken er benyttet til å forstå
hvordan, hvorfor eller hvorvidt forbrukeren skaper, opprettholder og endrer sider ved sin
identitet.
Funnene gir uttrykk for at backpackeren blir del av en såkalt ”boble” – hvor enkelte gjenstander
og handlinger synes mer meningsfulle enn andre. Informantene synes å ha forutinntatte
forestillinger om hvordan og hvem backpackeren skal være – et ideal flere av de reisende synes å
etterstrebe. Det hittil differensierte og heterogene i individet synes å bli underkommunisert av at
han blir del av et felleskap. Etiketten backpacker fremstår som en kollektiv identitet som både
synes refleksiv og temporær. Dette forklares gjennom individets selvforståelse i rollen som
backpacker og den han er hjemme.
Backpackerne er like seg selv, men forskjellige “de andre”. Backpackeren fremstår for eksempel
særlig distingverende idet hans holdninger og verdier tar avstand fra det ukultiverte. Det kan
tenkes at backpackernes søken etter annerledeshet virker samlende på backpackerne som
fellesskap fordi ved å differensiere seg fra andre reiseformer og sosiale grupper, så markerer de
likheter i fellesskapet de er en del av. Selv om backpackpermiljøet synes relativt homogent, viser
funnene at det trolig eksisterer distinksjoner også innad i backpackermiljøet.
Autensitet er et stadig tilbakevennende tema blant informantene. Det fremgår av våre analyser at
“backpackere”, søker autentiske opplevelser og lokasjoner verden over. Det kom òg frem at
steder noen av informantene trivdes godt, mente andre var turistifiserte, og dermed ødelagte.
Herfra springer vår idé om bærepackeren, en kampanje med hensikt om å opplyse og oppfordre
fremtidige backpackere om bærekraftig reising.