Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaknes, Ketil
dc.contributor.authorAndersen, Martin Jarl
dc.contributor.authorSæle, Andreas
dc.contributor.authorJevne, Ina Pettersen
dc.date.accessioned2016-11-10T11:14:26Z
dc.date.available2016-11-10T11:14:26Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420436
dc.description.abstractI denne oppgaven setter vi markedsføringsteori inn i norsk politikk ved å undersøke assosiasjonskartene til Høyre- og Arbeiderpartivelgere. For å gjøre dette har vi tatt i bruk metoden Brand Concept Maps (BCM), som undersøker assosiasjoner knyttet til merkevaren og hvordan disse er linket sammen i et mentalt kart. Vi har fulgt en studie av French og Smith (2010) som har undersøkt fenomenet i England, og som vi henter mye inspirasjon fra. Formålet med oppgaven er å synliggjøre fordelene ved å bruke Brand Concept Maps sammenliknet med den etablerte teorien om sakseierskap. I oppgaven fant vi ut at Arbeiderpartiet hadde et mye rikere assosiasjonsnettverk enn Høyre, partiene scoret svært likt på noen områder, men helhetlig sett argumenterer vi for at Arbeiderpartiet har den sterkeste merkevaren. Sakseierskap er fortsatt er en viktig teori, men vi så blant annet hvordan BCM-metoden bidro til et større og mer dynamisk bilde av partiene. Negative assosiasjoner kommer tydelig frem, mens sakseierskap fokuserer i større grad på saker partiene kommer godt ut av. Et annet viktig funn vi drøftet var hvordan BCM-metoden gir partiene innsikt i en viktig prosess, der velgere samler inntrykk fra et stadig mer fragmentert medielandskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectPR og samfunnspåvirkningnb_NO
dc.subjectBrand Concept Mapsnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectHøyrenb_NO
dc.subjectArbeiderpartietnb_NO
dc.titleEn sammenligning av Brand Concept Maps og Sakseierskap - en studie av Arbeiderpartiets og Høyres velgerenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge