Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFagernes, Tore
dc.contributor.authorHolmboe, Maria
dc.contributor.authorFrøseth, Marthe
dc.date.accessioned2016-11-10T11:27:12Z
dc.date.available2016-11-10T11:27:12Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420438
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er motstand mot endring og intern kommunikasjon, med et fokus rettet mot endringsprosesser i norsk helsevesen. Det virker som at endring er et økende fenomen i helsevesenet og i organisasjoner generelt, men at det sjelden implementeres. Det virker som at det finnes lite kunnskap hos norske organisasjoner om fenomenet motstand mot endring og hvordan intern kommunikasjon skal tilrettelegges under en endringsprosess. Problemstillingen lyder derfor som følgende: " Hvordan tilrettelegge intern kommunikasjon for å håndtere motstand mot endring?” Rapporter og tidligere forskning viser at mer enn 70% mislykkes i endring på en eller annen måte. Endring skaper usikkerhet blant ansatte og det vises at kun 3% av toppledelsen i norske organisasjoner lykkes med å involvere de ansatte. Det viser seg at inkluderingen av ansatte i en endring er minimal og at uten inkludering skapes motstand. Ved gjennomgang av litteratur ble eksisterende teorier som er relevant for vår problemstilling belyst. Teorien forklarte hvordan både motstand oppstår og suksesskriteriene for god intern kommunikasjon før, under og etter en endringsprosess. Derimot så vi at det fantes et gap mellom intern kommunikasjon som verktøy for å redusere motstand i norsk helsevesen. På bakgrunn av oppgaven er kvalitativ forskning brukt og forskningsdesign er casestudie. For å besvare problemstillingen er semi-strukturert dybdeintervju brukt på 50% av informantene og resterende 50% har vært intervju via e-post. Informantene jobber på et av Norges storsykehus. Funnene fra undersøkelsen har blitt analysert og satt opp mot relevant teori for å avdekke eventuelle forskjeller å likheter. Ut ifra funnene har vi kommet frem til en anbefaling (konklusjon) til hvordan intern kommunikasjon kan tilrettelegges for å håndtere motstand mot endring. Anbefalingen skal kunne fungere som retningslinjer for storsykehus i Norge i startfasen av og under en endringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectPR og samfunnspåvirkningnb_NO
dc.subjectNorsk Helsevesennb_NO
dc.subjectEndringsprosessernb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectCasestudienb_NO
dc.subjectDybdeintervjunb_NO
dc.subjectIntervjunb_NO
dc.subjectIntern kommunikasjonnb_NO
dc.titleDen som ikke er med er imot? - En casestudie om håndtering av motstand mot endring på et storsykehus i Norgenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge