Vekstbedrifters sosiale nettverk
Abstract
Denne bacheloroppgaven har som formål å undersøke hvilken effekt sosialt nettverk har for
veksten til norske bedrifter. Dette vil bli gjort ved å undersøke graden av sosialt nettverk hos
gasellebedrifter og sammenlikne dette opp mot en kontrollgruppe. Gasellebedrifter har en stor
betydning for sysselsetting og verdiskapning i et land, på grunn av rask vekst, ekspansjon og
omsetning (Rasmussen 2014). Arbeidsledighet er et stort problem, og Ringstad (2011) hevder
at det er at av de mest sentrale økonomiske og politiske problemene som finnes. Ved å
avdekke kriterier som kan hjelpe bedrifter til å vokse raskere, vil man kunne bidra til å øke
antall arbeidsplasser som skapes. I Norge blir dette mer relevant, etter at oljebransjen har
begynt å stagnere og det norske arbeidsmarkedet møter mer usikre tider. Resultatene av
undersøkelsen vil være til stor hjelp for å øke forståelsen, og dermed bedre tilretteleggelse for
vekst, som igjen vil føre til at det skapes mer verdi og arbeidsplasser i samfunnet.
Vi benyttet oss av kvantitative undersøkelser, i form av spørreundersøkelser, for å kunne
svare på problemstillingen: “I hvor stor grad påvirker sosialt nettverk veksten til
gasellebedrifter?”. Utvalget som skal undersøkes, består av en gruppe gasellebedrifter og en
tilsvarende kontrollgruppe bestående av små- og mellomstore bedrifter (SMB).
Oppgaven vil argumentere for at sosialt nettverk kan bli sett på som et langsiktig
konkurransefortrinn for bedrifter, ut fra et ressursbasert syn. Sosialt nettverk som fagfelt er
omfattende, og vil bli delt inn i fire underkategorier; nettverkstetthet, nettverksposisjon,
nettverksstyrke og nettverksstørrelse. Dette legger grunnlaget for våre fire hypoteser, som
viste seg å ikke være signifikante. Undersøkelsen viste ikke noe signifikant forskjell på sosialt
nettverk mellom gasellebedriftene og kontrollgruppen. Derimot viser undersøkelsen at alder
og utdannelsenivået var lavere hos gasellebedrifter (daglig leder), enn hos kontrollgruppen.
Dette kan sees i sammenheng med at gasellebedrifter ofte er yngre og mindre. Hvilken
bransje bedriften opererer i og konjunkturen til økonomien vil kunne påvirke om en bedrift
blir kategorisert som en gaselle. Hurtig vekst kan føre med seg mange nye utfordringer, som
kan hindre optimal bruk av ressurser, som for eksempel vedlikehold og utnyttelsen av sosial
kapital. Dette kan være problematisk for gasellebedrifter som opplever større vekst enn andre.