I hvilken grad egner Snapchat seg som kommunikasjonskanal i B2C markedet?
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg Snapchat som markedskommunikasjonskanal i B2C
markedet. Basert på egne erfaringer og de inntrykk jeg har fått, viser det seg å være lite
eksisterende litteratur om dette temaet. Dermed vil jeg i denne oppgaven svare på følgende
problemstilling:
I hvilken grad egner Snapchat seg som kommunikasjonskanal i B2C markedet?
I litteratursøket ble det tatt utgangspunkt i tradisjonell markedskommunikasjonsteori, teori om
sosiale medier, relasjonsbygging, storytelling og merkevare- og omdømmebygging. Oppgaven tar
videre utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, hvor grounded theory er brukt som forsknings
design. To informanter og fire respondenter har blitt intervjuet i dybdeintervjuer, hvor målet med
empirien er å bidra til en virkelighetsforståelse rundt teamet.
Det er videre blitt gjennomført ulike former for koding ved behandlingen av funnen hentet fra
intervjuene. Funn og eksisterende teori er blitt analysert, og gjennom analyser er det lokalisert
visse aspekter, teorier og kriterier som kan sees på som nødvendige ved bruk av Snapchat som
kommunikasjonskanal for bedrifter.