Framtid, samspill og skaperglede : Betydningen av studentbedrift for senere entreprenøriell aktivitet
Abstract
Ungt Entreprenørskap sine programmer bidrar til at mange tusen barn og unge blir introdusert
for entreprenørskap i utdanning, der de får muligheten til å utvikle sine entreprenørielle
ferdigheter gjennom en teoretisk og praktisk tilnærming. Vi synes dette arbeidet er viktig
fordi det er disse som skal bidra til fremtidig økonomisk vekst og verdiskapning i Norge. Vi
har selv hatt glede av organisasjonen gjennom studieløpet, og ønsket derfor å se nærmere på
deres arbeid med å forme fremtidens entreprenører og arbeidstakere. Etter dialog med Ungt
Entreprenørskap kom vi frem til følgende problemstilling:
Hvilken betydning har deltakelse i studentbedrift hatt for entreprenøriell aktivitet 3-5 år etter
endt program?
Vi har med denne problemstillingen sett nærmere på hvor tidligere studentbedriftsdeltakere
befinner seg i dag, og hvilket utbytte studentbedriften har dem gitt i ettertid. I vår oppgave har
vi hovedsakelig benyttet Theresa M. Amabile sin teori om kreativitet og innovasjon. Ut i fra
vårt perspektiv lagde vi en noe tilpasset og forenklet variant av hennes komponentmodell.
Sammen med annen relevant forskning, og analysen av vårt forskningsmateriale, utgjør dette
det teoretiske rammeverket for oppgaven. Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming for å samle
inn egen data. Som del av dette arbeidet gjennomførte vi semistrukturerte dybdeintervju er
med åtte informanter, som deltok i Ungt Entreprenørskap sitt studentbedriftsprogram for 3-5
år siden. Som et resultat av kodingsarbeidet kategoriserte vi informantene basert
på entreprenøriell aktivitet etter studentbedriftdeltakelsen. Analysearbeidet viste at det er
karakteristiske forskjeller mellom kategoriene, som kalles entreprenørene, de kreative og
rådgiverne.
Vi har ikke kunnet fastslå en direkte sammenheng mellom deltakelse i
studentbedriftsprogrammet til Ungt Entreprenørskap og senere entreprenøriell aktivitet, men
vi ser indikasjoner på at alle informantene har hatt en eller annen form for utbytte av
deltakelsen.