Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngjerd, Benedicte Groth
dc.contributor.authorHole, Anne Stine
dc.contributor.authorHoltet, Daniel Fredrik
dc.date.accessioned2016-11-14T15:01:58Z
dc.date.available2016-11-14T15:01:58Z
dc.date.issued2016-11-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420899
dc.description.abstractUngt Entreprenørskap sine programmer bidrar til at mange tusen barn og unge blir introdusert for entreprenørskap i utdanning, der de får muligheten til å utvikle sine entreprenørielle ferdigheter gjennom en teoretisk og praktisk tilnærming. Vi synes dette arbeidet er viktig fordi det er disse som skal bidra til fremtidig økonomisk vekst og verdiskapning i Norge. Vi har selv hatt glede av organisasjonen gjennom studieløpet, og ønsket derfor å se nærmere på deres arbeid med å forme fremtidens entreprenører og arbeidstakere. Etter dialog med Ungt Entreprenørskap kom vi frem til følgende problemstilling: Hvilken betydning har deltakelse i studentbedrift hatt for entreprenøriell aktivitet 3-5 år etter endt program? Vi har med denne problemstillingen sett nærmere på hvor tidligere studentbedriftsdeltakere befinner seg i dag, og hvilket utbytte studentbedriften har dem gitt i ettertid. I vår oppgave har vi hovedsakelig benyttet Theresa M. Amabile sin teori om kreativitet og innovasjon. Ut i fra vårt perspektiv lagde vi en noe tilpasset og forenklet variant av hennes komponentmodell. Sammen med annen relevant forskning, og analysen av vårt forskningsmateriale, utgjør dette det teoretiske rammeverket for oppgaven. Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming for å samle inn egen data. Som del av dette arbeidet gjennomførte vi semistrukturerte dybdeintervju er med åtte informanter, som deltok i Ungt Entreprenørskap sitt studentbedriftsprogram for 3-5 år siden. Som et resultat av kodingsarbeidet kategoriserte vi informantene basert på entreprenøriell aktivitet etter studentbedriftdeltakelsen. Analysearbeidet viste at det er karakteristiske forskjeller mellom kategoriene, som kalles entreprenørene, de kreative og rådgiverne. Vi har ikke kunnet fastslå en direkte sammenheng mellom deltakelse i studentbedriftsprogrammet til Ungt Entreprenørskap og senere entreprenøriell aktivitet, men vi ser indikasjoner på at alle informantene har hatt en eller annen form for utbytte av deltakelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectstudentbedrifternb_NO
dc.subjectentreprenørskapnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleFramtid, samspill og skaperglede : Betydningen av studentbedrift for senere entreprenøriell aktivitetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge