LEGO og co-creation
Abstract
I denne oppgaven skal vi studere fenomenet co-creation og vise til effektene ved å ta i
bruk konseptet. For å avsløre dette har vi utført en presentasjon av LEGO som er
kjent som en ledende bedrift innen co-creation. I 2003 og 2004 hadde LEGO kraftige
nedgangstider med enorme tap, men fra og med 2005 snudde det hele seg. Vår
nysgjerrighet ble rettet mot om co-creation var grunnen til at de snudde seg fra å være
farlig nære konkurs til å oppnå suksess.
Vår valgte problemstilling er følgende: Hva er co-creation og hva slags innvirkning
hadde det på LEGOs økonomiske tilstand? For å kunne svare på dette har vi utført en
gjennomgang av litteraturstudie for å hente inn teorier. Våre funn tyder på at cocreation
er en viktig faktor for bedrifter som vil lykkes i markeder preget av stor
konkurranse. Co-creation knytter virksomheter med deres kunder og andre
interessenter for å skape en vinn-vinn situasjon for alle parter. I vår analyse tyder vi
frem effektene som co-creation hadde på LEGO gjennom deres bruk av fenomenet.
I første omgang ville vi bruke case som kvalitativ metode men ettersom ingen cocreation-
bedrifter hadde anledning til å stille opp, måtte vi ta fatt i litteraturstudie.
Etter flere anbefalinger fra Nicholas og Kristin var vi i kontakt med en rekke cocreation-
bedrifter som blant annet DNB og Posten. Begge bedriftene viste delvis
interesse i starten men hadde ikke mulighet til å stille opp da de forstod at vi trengte
en del informasjon.
Det er et par begreper vi har valgt å skrive på engelsk grunnet dårlige oversettinger til
norsk. Vi valgte å begrense vår oppgave ettersom vi fikk beskjed om at den skulle
ligge på ca 10 000-12 000 ord når vi bare var to personer. Med dette utelukket vi blant
annet typer av co-creation og ikke minst på grunn av mange upålitelige kilder. Som et
resultat av denne oppgaven kom vi frem til at co-creation har vært en av flere faktorer
som har reddet LEGO. Bedriften har i dag et bedre innblikk på kunders behov og
utfører tryggere lanseringer. Deres bruk av co-creation medførte reduserte kostnader,
høy lønnsomhet og raskere utvikling. Etter bedriftens nedgangstid i 2004 ble Shared
Vision implementert for å snu deres økonomiske tilstand. Det viser seg at co-creation
har vært en sentral del av dette prosjektet.