LEGO og co-creation
dc.contributor.author | Farhadi, Fariad | |
dc.contributor.author | Digerud, Sverre | |
dc.date.accessioned | 2016-11-15T08:16:45Z | |
dc.date.available | 2016-11-15T08:16:45Z | |
dc.date.issued | 2016-11-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2420921 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven skal vi studere fenomenet co-creation og vise til effektene ved å ta i bruk konseptet. For å avsløre dette har vi utført en presentasjon av LEGO som er kjent som en ledende bedrift innen co-creation. I 2003 og 2004 hadde LEGO kraftige nedgangstider med enorme tap, men fra og med 2005 snudde det hele seg. Vår nysgjerrighet ble rettet mot om co-creation var grunnen til at de snudde seg fra å være farlig nære konkurs til å oppnå suksess. Vår valgte problemstilling er følgende: Hva er co-creation og hva slags innvirkning hadde det på LEGOs økonomiske tilstand? For å kunne svare på dette har vi utført en gjennomgang av litteraturstudie for å hente inn teorier. Våre funn tyder på at cocreation er en viktig faktor for bedrifter som vil lykkes i markeder preget av stor konkurranse. Co-creation knytter virksomheter med deres kunder og andre interessenter for å skape en vinn-vinn situasjon for alle parter. I vår analyse tyder vi frem effektene som co-creation hadde på LEGO gjennom deres bruk av fenomenet. I første omgang ville vi bruke case som kvalitativ metode men ettersom ingen cocreation- bedrifter hadde anledning til å stille opp, måtte vi ta fatt i litteraturstudie. Etter flere anbefalinger fra Nicholas og Kristin var vi i kontakt med en rekke cocreation- bedrifter som blant annet DNB og Posten. Begge bedriftene viste delvis interesse i starten men hadde ikke mulighet til å stille opp da de forstod at vi trengte en del informasjon. Det er et par begreper vi har valgt å skrive på engelsk grunnet dårlige oversettinger til norsk. Vi valgte å begrense vår oppgave ettersom vi fikk beskjed om at den skulle ligge på ca 10 000-12 000 ord når vi bare var to personer. Med dette utelukket vi blant annet typer av co-creation og ikke minst på grunn av mange upålitelige kilder. Som et resultat av denne oppgaven kom vi frem til at co-creation har vært en av flere faktorer som har reddet LEGO. Bedriften har i dag et bedre innblikk på kunders behov og utfører tryggere lanseringer. Deres bruk av co-creation medførte reduserte kostnader, høy lønnsomhet og raskere utvikling. Etter bedriftens nedgangstid i 2004 ble Shared Vision implementert for å snu deres økonomiske tilstand. Det viser seg at co-creation har vært en sentral del av dette prosjektet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | LEGO | nb_NO |
dc.subject | co-creation | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.title | LEGO og co-creation | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |