Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFarhadi, Fariad
dc.contributor.authorDigerud, Sverre
dc.date.accessioned2016-11-15T08:16:45Z
dc.date.available2016-11-15T08:16:45Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420921
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi studere fenomenet co-creation og vise til effektene ved å ta i bruk konseptet. For å avsløre dette har vi utført en presentasjon av LEGO som er kjent som en ledende bedrift innen co-creation. I 2003 og 2004 hadde LEGO kraftige nedgangstider med enorme tap, men fra og med 2005 snudde det hele seg. Vår nysgjerrighet ble rettet mot om co-creation var grunnen til at de snudde seg fra å være farlig nære konkurs til å oppnå suksess. Vår valgte problemstilling er følgende: Hva er co-creation og hva slags innvirkning hadde det på LEGOs økonomiske tilstand? For å kunne svare på dette har vi utført en gjennomgang av litteraturstudie for å hente inn teorier. Våre funn tyder på at cocreation er en viktig faktor for bedrifter som vil lykkes i markeder preget av stor konkurranse. Co-creation knytter virksomheter med deres kunder og andre interessenter for å skape en vinn-vinn situasjon for alle parter. I vår analyse tyder vi frem effektene som co-creation hadde på LEGO gjennom deres bruk av fenomenet. I første omgang ville vi bruke case som kvalitativ metode men ettersom ingen cocreation- bedrifter hadde anledning til å stille opp, måtte vi ta fatt i litteraturstudie. Etter flere anbefalinger fra Nicholas og Kristin var vi i kontakt med en rekke cocreation- bedrifter som blant annet DNB og Posten. Begge bedriftene viste delvis interesse i starten men hadde ikke mulighet til å stille opp da de forstod at vi trengte en del informasjon. Det er et par begreper vi har valgt å skrive på engelsk grunnet dårlige oversettinger til norsk. Vi valgte å begrense vår oppgave ettersom vi fikk beskjed om at den skulle ligge på ca 10 000-12 000 ord når vi bare var to personer. Med dette utelukket vi blant annet typer av co-creation og ikke minst på grunn av mange upålitelige kilder. Som et resultat av denne oppgaven kom vi frem til at co-creation har vært en av flere faktorer som har reddet LEGO. Bedriften har i dag et bedre innblikk på kunders behov og utfører tryggere lanseringer. Deres bruk av co-creation medførte reduserte kostnader, høy lønnsomhet og raskere utvikling. Etter bedriftens nedgangstid i 2004 ble Shared Vision implementert for å snu deres økonomiske tilstand. Det viser seg at co-creation har vært en sentral del av dette prosjektet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectLEGOnb_NO
dc.subjectco-creationnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleLEGO og co-creationnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge