Drastiske endringer i treningssenterbransjen
Abstract
Denne Bacheloroppgaven omhandler treningssenterbransjen og hva som skjedde når
lavprisaktører kom på markedet og hvordan dette endret konkurransesituasjon.
Problemstillingen vi tar for oss er;
Hvordan har lavprisaktører brukt disruptiv innovasjon for å ta markedsandeler i
treningssenterbransjen i Oslo?
Ved å komme frem til svar av denne problemstillingen ble det utført en kvalitativ
studie med tre informanter og gjennom analyse av dybdeintervujene har vi dannet
grunnlag for videre forskning.
Vi ønsker å svare på denne ved hjelp av å bruke disruptiv innovasjonsteori og funnene
vi fant ved hjelp av svarene til informantene våre.
Det ble tatt utgangspunkt i artikkelen “What is Disruptive Innovation?” skrevet av
Clayton Christensen, Michael Raynor og Rory McDonald. Denne ga oss dyp og bred
forståelse rundt teorien vi valgte å bruke. Anvendt teori omhandler innovasjon, og da
disruptiv innovasjon med dens underpunkter.
Resultatene for oppgaven viser likhet for den disruptive teorien og viser til at
markedet har blitt forstyrret av de lavprisaktørene som med tiden er kommet inn i
treningssenterbransjen.