Jentegram: En oppgave i å forstå Instagram og dens innvirkning på unge jenter
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på vår felles fascinasjon for sosiale medier og hvordan dette påvirker oss mennesker i hverdagen og vår identitet. I oppgaven vil vi derfor forsøke å forstå hvordan et av de nyeste og største fenomenene innen sosiale medier, applikasjonen Instagram, påvirker unge jenter. Problemstillingen vi endte opp med var derfor følgelig “Hva slags innvirkning har bildedeling gjennom Instagram på unge jenter?”.
For å undersøke dette har vi anvendt teori som belyser de temaene som vi ønsket å se nærmere på om hadde noen forklaring på problemstillingen vår. Dette var i all hovedsak påvirkningsteorien til Cialdini, rolleteorien til Goffman og Ida Aalens bøker om sosiale medier og Instagram. Vi brukte også tilleggsteori om motivasjonsteori og begrepet identitet. Da formålet med vår problemstilling var en dypere forståelse rundt innvirkningen applikasjonen har på yngre jenter har vi benyttet oss av en eksplorativ tilnærming med utgangspunkt i et intensivt fenomenologisk forskningsdesign. Innhentingen av datamateriale fra primærkilder er derfor blitt gjort ved å anvende oss av kvalitative dybdeintervju av vårt utvalg.
Hovedsakelig kan vi se at funnene vi har gjort i denne studien viser at instagram har en innvirkning på de unge jentene som har laget seg en bruker på plattformen. Samtlige av våre intervjuobjekter sier at de har en viss forventing til hva slags respons de ønsker på sine bilder. De rangerer seg selv på et sosialt sett og enkelte føler et press for å opprettholde forventningene som er satt og som brukerne setter til seg selv.