dc.description.abstract | Temaet politisk påvirkning, også kalt lobbyisme, er til stadighet fremtredende både i mediene,
kommunikasjonsbransjen og i det politiske landskap. Det er delte meninger rundt i hvilken
grad strategisk påvirkning er positivt eller negativt, men likevel er dette en viktig del av
norske organisasjoners arbeid. I takt med medialiseringen har norske miljøorganisasjoner
måttet vektlegge strategisk politisk kommunikasjon i større grad for å nå sine mål. I
sammenheng med dette ønsket vi å undersøke problemstillingen:
Hvilke påvirkningsstrategier bruker norske miljøorganisasjoner når de skal påvirke politikk?
Hensikten med å undersøke dette er å få et innblikk i bakgrunnen for hvilke
påvirkningsstrategier norske miljøorganisasjoner velger. For å å undersøke dette valgte vi å
sammenligne strategiene til to organisasjoner av ulik størrelse, Framtiden i våre hender
(FIVH) og Spire. De to organisasjonene har de senere årene engasjert seg innenfor temaet
mat; Framtiden i våre hender forsøker å få innført en matkastelov, mens Spire i 2015 arbeidet
med å redusere bruken av soyaprotein i norsk landbruk gjennom kampanjen Soyalandet. I vår
studie har vi undersøkt organisasjonenes valg av påvirkningsstrategi under arbeidet med de to
kampanjene, og sett disse i lys av Binderkrantz teorier om påvirkningsstrategier. Videre har vi
benyttet Bourdieus sosiologiske teori om maktstrukturer og ressursfordeling for å avdekke om
ressurstilgang har påvirket valg av påvirkningsstrategi for kampanjene. Vi vurderte at et
kvalitativt forskningsdesign ville gi best svar på problemstillingen, og har derfor utført
dybdeintervjuer med representanter fra begge organisasjonene. Utvalget vårt er trukket
strategisk fordi vi var avhengige av å intervjue nøkkelpersoner i begge organisasjonene.
Vår analyse viste at FIVH benytter direkte strategier, derav hovedsakelig parlametsstrategier,
i arbeidet med matkasteloven. Spire på sin side vektla i stor grad indirekte strategier, og da
særlig mediestrategier, i arbeidet med Soyalandet. | nb_NO |