Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikeland, Maria Tjøm
dc.contributor.authorTorgerhagen, Synne
dc.date.accessioned2017-10-16T13:00:10Z
dc.date.available2017-10-16T13:00:10Z
dc.date.issued2017-10-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460341
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi tatt for oss utviklingen i politisk kommunikasjon, som har ført til at politikken har blitt mer personifisert. Det har blitt et større fokus på person enn parti, og vi finner mer kjendiseri enn substans. Vi ønsker å se på hvordan sosiale medier endrer betingelsene for politisk kommunikasjon. Kommunikasjonen i sosiale medier er gjerne mer muntlig, uformell, spontan og patospreget. Dette fører til at politikerne i større grad kan legge føringer for den politiske kommunikasjonen, og det åpner opp for en nærere og mer personlig form for politisk kommunikasjon. Formålet med oppgaven er å finne ut hvor personlige Jonas og Erna er på sine Facebooksider, og i hvilken grad de tør å by på seg selv. Vi endte til slutt opp med følgende problemstilling: Hvor personifisert er Jonas Gahr Støres og Erna Solbergs kommunikasjon på Facebook? Vi brukte kvantitativ innholdsanalyse til å gjennomføre en datainnsamling på begge kandidatenes Facebook-sider, i perioden januar og februar 2017. Deretter samlet vi disse i fire ulike kategorier ut ifra hva de ønsket å formidle: politisk uttrykksmåte, personifisert politisk uttrykksmåte, personlig uttrykksmåte eller personlig objektivert uttrykksmåte. Funnene våre tyder på at begge kandidatene er nokså personlige på Facebook. Omtrent halvparten av innleggene deres var enten personifisert politisk, personlige eller personlig objektivert. Dessuten ser vi at de i stor grad byr på norsk natur, fritidsaktiviteter og sportentusiasme. Jonas deler mye fra skiturer og naturopplevelser, mens Erna har en tendens til å komme med humoristiske innslag og er noe mer muntlig i stilen. I tillegg ser vi at begge kandidatene er flinke til å få til en dialog med velgerne. Vi ser en tendens til at de postene som inneholder personlige innslag er mer populære enn de rent politiske postene. Direktesendte videoer ser også ut til å være populære innslag, der brukerne får et innblikk i politikernes hverdag på besøk rundt om i landet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPR og samfunnspåvirkningnb_NO
dc.subjectPolitisk kommunikasjonnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectInnholdsanalysenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titlePersonifisert politisk kommunikasjonnb_NO
dc.title.alternativeHvor personlige er Jonas Gahr Støre og Erna Solberg på Facebook?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal