Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsson, Frida
dc.contributor.authorBekkelund, Silje
dc.date.accessioned2017-10-28T11:05:35Z
dc.date.available2017-10-28T11:05:35Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462656
dc.description.abstractBakgrunnen for bacheloroppgaven er den manglende markedsføringen og oppmerksomheten rettet mot voksne LEGO-byggere. Denne gruppen står for 5% av salget til LEGO, men likevel ser man sjeldent, eller aldri, noen form for reklame rettet mot dem. Oppgavens formål er å finne ut hvem denne gruppen med mennesker er og hvordan man kan lage en kommunikasjon mellom dem og LEGO. Basert på dette har vi utformet følgende problemstilling: “Hvordan kan LEGO kommunisere med den voksne målgruppen?”. For å belyse problemstillingen har vi to forskningsspørsmål. Oppgaven består av fem hovedkapitler: - Teoretisk forankring - Bedriftspresentasjon - Metodedel - Analyse og tolkning - Praktisk løsning Den teoretiske forankringen tar for seg relevant teori om forbrukeratferd. Interessante emner her er blant annet forbrukerens beslutningsprosess med de ulike nivåer, samt forbrukers personlighet og atferd. Vi mener å ha tatt for oss de viktigste faktorene som påvirker forbrukerens avgjørelser og valg. Under bedriftspresentasjonen av LEGO ser vi blant annet på LEGOs historie som gir oss et innblikk i LEGO grunnverdier. Vi vil videre ta for oss begrepene AFOLs, LUG og brand community. Disse begrepene er av høyest relevans for oppgavens videre oppbygning. Viktig er også co-creation, som vil bli forklart senere i kapitelet. Co-creation vil blant annet gi en større forståelse av forholdet mellom LEGO og voksne legobyggere. I oppgavens metodedel benyttet vi oss av kvalitativ metode for å undersøke våre informanters opplevelser og erfaringer rundt LEGO. For å samle inn data tok vi i bruk et ustrukturert intervju. Her benyttet vi oss av en intervjuguide med oppsatte spørsmål og stikkord som vi brukte som veiledning under intervjuet. De temaene vi tok opp var informantens forhold til LEGO, informantens kjøpsprosess, forholdet mellom LEGO og kreativitet og deres reaksjoner rundt ulike annonser fra LEGO. I kapittel 5 tar vi for oss en analyse og tolkning av dataen. Vi tok i bruk en analyse av meningsinnhold der hensikten var å identifisere mønster, sammenhenger og fellestrekk eller forskjeller. I denne fasen skal datamengden reduseres, og data som ikke er relevant for problemstillingen blir fjernet og gjør datamaterialet analyserbart. Videre har vi gjort en tolkning av dataen. Her vil de viktigste funnene fra analysen redegjøres for og vi legger frem det vi mener å ha avdekket i oppgavens empiri. Oppgaven vil resultere i en praktisk løsning som fremlegges i kapittel 6. I denne delen av oppgaven tar vi for oss to problemer vi ønsker å jobbe ut i fra. Denne delen av oppgaven vil i tillegg inneholde blant annet formulerte mål, budskap og en marketing mix. Oppgavens løsning vil reflektere disse faktorene, i tillegg til å være opparbeidet på bakgrunn av teorien og dataen i de foregående kapitlene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectLEGOnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectIntervjuernb_NO
dc.titleHvordan kan LEGO kommunisere med den voksne målgruppen?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal