dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven er et resultat av et samarbeid med Kreftforeningen. Kreftforeningen
er en av de største bruker- og interesseorganisasjonene i Norge og har rundt 27 000 frivillige.
De jobber blant annet for å forebygge og bekjempe kreft, samtidig som de vil bedre
livskvaliteten for pasienter, pårørende og etterlatte. Hverdagshjelpen er et resultat av denne
målsettingen.
Hverdagshjelpen er et pilotprosjekt som for øyeblikket kun eksisterer i Trondheim. Prosjektet
går ut på at man som frivillig besøker en kreftpasient eller pårørende to ganger i måneden, og
hjelper til med oppgaver som vasking og rydding, samtidig som man er en samtalepartner.
Ettersom det er et nyoppstartet prosjekt, vil det være nødvendig å gjøre prosjektet kjent. For å
undersøke hvordan prosjektet kan rekruttere flere frivillige, har vi valgt å se på hva som
motiverer til å jobbe frivillig i akkurat Hverdagshjelpen. Dette la grunnlaget for vår
problemstilling:
Hva motiverer til å jobbe frivillig i Hverdagshjelpen?
Gjennom seks kvalitative intervjuer har vi avdekket tre sentrale motivasjonsfunksjoner,
hvorav vi har tatt med oss to videre i vår praktiske del: selvaktelse og selvbeskyttelse. Disse
motivasjonsfunksjonene var grunnsteinen i vår praktiske del og har vært med på å forme
kampanjebudskapet: Ikke alle har krefter.
Vi lagde kreative og gjennomtenkte løsninger som vi mener vil treffe målgruppen.
Løsningene stod også i stil med Kreftforeningen sine verdier. Løsningsforslagene består av en
kampanje med forskjellige markedsføringsaktiviteter og ulike permanente løsninger. | nb_NO |