Kongsberg Maritime AS sitt arbeid med kultur for økt innovasjonsevne
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2462932Utgivelsesdato
2017-10-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innovasjon og nyskapning forbindes ofte med startups og små bedrifter. Dette er minst like
viktig i de store og etablerte virksomhetene. Hvordan klarer disse å ta vare på
innovasjonsevnen og skape en kultur for innovasjon?
Denne studien ønsker å rette fokus på innovasjon i store, etablerte virksomheter ved å se
nærmere på sammenhengen mellom kultur og en økt innovasjonsevne. Studien adresserer
innovasjonskultur i store, etablerte virksomheter i form av et casestudie av Kongsberg
Maritime. Det empiriske materialet hentes fra intervjuer med ansatte i Kongsberg Maritime.
Den overordnede problemstillingen er: Hvordan kan en etablert virksomhet jobbe med kultur
for en økt innovasjonsevne? Vi ser nærmere på seks kulturelle forhold rundt innovasjon. For å
strukturere oppgaven og gjøre studiet mer håndgripelig har vi valgt å utarbeide en hypotese.
Vi besvarte denne hypotesen ved å gjennomføre et case-studie med kvalitative intervjuer av
personer innen Kongsberg Maritime sin produksjonssyklus, med fokus på innovasjonsarbeid.
Vi fant ut av at innovasjonsevnen i stor grad er avhengig av en godt utarbeidet
innovasjonsledelse, tydelig kompetanse innen innovasjon og et innovasjonssystem. Vi ser at
det er avgjørende for etablerte virksomheter å sette innovasjon i system for å kunne realisere
nye løsninger.
Vi ser utifra forskningen vi har gjort, at for å lykkes er det hensiktsmessig å være nytenkende
i flere deler av virksomheten, og ikke bare de ansattes evne til å være innovative.