På hvilken måte bør Akvariet i Bergen kommunisere for å fremme sin samfunnsnytte?
Abstract
På bakgrunn av en oppfattet endring når det kommer til hold av dyr i fangenskap, og en mulig
endret samfunnsoppfatting relatert til dette tema ønsket vi å se nærmere på hvordan dette kan
påvirke akvarienæringen. Vi valgte å ta utgangpunkt i Akvariet i Bergen i form av en
casestudie for å se nærmere på dette fenomenet. Problemstillingen for studien ble dermed:
«På hvilken måte bør Akvariet i Bergen kommunisere for å fremme sin sammfunsnytte?».
Man valgte å se på problemstillingen opp mot ulik teori knyttet til samfunnsansvar,
autentisitet, systemteori, påvirkning, samt involveringsstrategier.
Ved å spille på teori ønsket vi å danne et grunnlag for empirisk forskning og opparbeidelse av
forståelse for våre observasjoner
Det ble benyttet kvalitativt forskingsdesign for å opparbeide dybdeforståelse for interessenters
oppfatting av Akvariet, deres markedskommunikasjon og generelt til næringen. De som ble
valgt ut som informanter til studien var fra Akvariets nåværende hovedmålgruppe og
potensielt kommende målgruppe.
Drøfting av funn fra intervju og annen empiri har gitt en forståelse for hvilke faktorer som er
viktige for at Akvariet skal kunne nå frem med sin kommunikasjon og fremme sin
samfunnsnytte. Disse kan oppsummeres i tre hovedelementer: Samfunsnytte og sosial
tilknytting, dyrevelferd, og kommunikasjon. På bakgrunn av disse funnene mener vi at
akvariet kan beskrives som en organisasjon med misguided CSR-kommunikasjon.